Tisková zpráva AD3 – Dopravní problémy potřebujeme řešit tady a teď, vítá Alternativa středočeské D3 krok vlády

Praha, 8. 3. 2017

Iniciativa Alternativa středočeské D3 zaslala otevřený dopis premiérovi Bohuslavu Sobotkovi. Reaguje v něm na vládou schválený záměr poskytnout krajům tři miliardy korun na opravy silnic nižších tříd. Zároveň požaduje, aby vláda přerozdělila finance z předražených a problematických staveb jako je středočeská D3 právě na řešení místních dopravních problémů.

Alternativa středočeské D3 také premiérovi Sobotkovi vyslovila podporu v jeho sporu s původním návrhem ministra dopravy Ťoka, jenž chtěl krajům poskytnout na opravu silniční sítě méně peněz, a naopak více peněz alokovat na větší dopravní projekty.

Spor mezi premiérem a ministrem je dobrou ilustrací palčivého problému, kdy se rozhoduje o tom, budou-li veřejné peníze užity na velké projekty pro tranzitní dopravu, nebo na řešení reálných místních dopravních problémů. Aktuálním příkladem tohoto sporu je středočeská část dálnice D3. Tento projekt slibuje zároveň zajistit dopravní obsluhu celého regionu mezi Vltavou a Sázavou, vyřešit problémy na přetížené silnici I/3, dovést dojíždějící do Prahy a ochránit přírodu před kamiony z jihu Evropy. Dokončen ale má být až v roce 2030, pokud se najde 60 miliard na jeho realizaci.
Roman Andres, koordinátor iniciativy Alternativa středočeské D3 upozorňuje na rozpory projektu: „Navrhovaná trasa dálnice prochází ekologicky a rekreačně jedinečnou oblastí Posázaví. Počítá s dlouhými přivaděči, které způsobí, že silnice I/3 zůstane dál významným dálkovým tahem. Místo dostupnosti Prahy nabízí propojku na pražský okruh, z nějž do centra vede cesta po D1 nebo přes ucpanou Krč. Místo odvedení tranzitu naopak přivede do zachovalé krajiny dopravu z jihu a severu Evropy.“

Konfliktní trasování cenným územím přináší riziko, že dostavba dálnice, která má být podle současných plánů dokončena v roce 2030, nabere další zpoždění. Pavel Hrabec ze spolku Krajina 2000 varuje: „Trasa D3 prochází i poddolovaným územím Jílovska s jeho problematickou geologií. Je na místě se obávat, že se zde bude opakovat scénář dálnice D8. I tam byla vybrána konfliktní trasa, ignorovaly se názory místních obyvatel i expertů, stavba nabrala zpoždění více než deset let a nakonec byla realizována v problematické podobě za výrazně zvýšenou cenu.“

Ondřej Pašek z Alternativy středočeské D3 uvádí: „Miliarda navíc pro kraje jen těžko pomůže řešit to, co obyvatele skutečně pálí. Vláda by měla přehodnotit dopravní investice tak, aby řešila skutečné dopravní problémy a nezadržovala neutratitelné miliardy na megalomanské stavby. Jen v našem území je urgentně třeba investovat do obchvatů obcí, do zrychlení a zlepšení veřejné dopravy, do krajských komunikací, jež jsou ve špatném stavu.“

Tisková zpráva ke stažení (PDF)

About the author

administrator

View all posts