Budeme mít dálnice, nebo nic

Zatím to vypadá na tu druhou možnost. Dálnice D1 měla být opravena nejpozději do konce roku 2018. Poté se termín dokončení posunul do roku 2020, a nyní se konec oprav posouvá do roku 2021. Jen Bůh ví, zda budou, či nebudou další termíny. Je to zlé a neděje se to jen v případě D1. Další problémy mají i D1 (dříve D47) u Ostravy, která se bude musit  patrně dělat v jednom úseku celá nově, protože nyní připomíná spíše lochnesku.

Magnetem na problémy je dálnice D8, která se buduje opakovaně již velmi dlouho. Opakovaně říkám proto, že když se konečně dokončila, došlo zde k sesuvu půdy a D8 se opět zavřela a začalo se znovu. Když se opravila, dočteme se, že „u dálnice D8 se objevily pukliny, skrývaly 100 let staré tajemství“.  O co jde? Pukliny, které se objevily, jsou až dvacet metrů dlouhé a přes čtyři metry hluboké. Jak se dočteme, pukliny vedou do zasypaných sklepů. Odborníci prozkoumali pukliny kamerou a divili se. Zatím netuší, kolik puklin je, a oblast chtějí důkladně zmapovat. Jakpak se asi dělal geologický průzkum, pokud se vůbec dělal?

Na tyto možné problémy upozorňovala řada skutečných odborníků České geologické služby až po vládu ještě před započetím stavby. Navrhovalo se řešení stavby úseku tunelem. Marně. Stavba D8 se stala dírou na miliardy. Kdo je zaplatí? Samozřejmě, že daňoví poplatníci.

Bohužel tato situace trvá a opakuje se i u staveb, které ještě ani nezačaly. Mám na mysli stavbu D3 ve Středočeském kraji. I zde je od počátku projektu upozorňováno na fatální nedostatky a závady v projektu D3, ale je to pouze házení hrachu na zeď. Některé obce mají dokonce zpracované i posudky znalců, kteří tyto chyby potvrzují. Opět marně.

Je nejvyšší čas posadit na Ministerstvo dopravy, vedení kraje a další instituce skutečné odborníky, možná i některé z těch, kteří tam již byli a byli odejiti, a kteří tomu opravdu rozumí.

Jinak si neumím představit, jak chce pan ministr Ťok v příštích letech stavět podle svých slov 70 km dálnic ročně, když se za rok 2018 postavilo asi 3,8 km.

Autorem článku je Miroslav Hruška z obce Tisem.