Kdo brzdí řešení dopravních problémů v regionu a přitom prosazuje předraženou dálnici?

reakce iniciativy Alternativa středočeské D3 na vyjádření ministra dopravy Dana Ťoka pro ČTK (http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/tok-stredoceska-cast-d3-by-se-mohla-zacit-stavet-za-ctyri-roky/1387472)

Ministerstvo dopravy slibuje dálnici v nedohlednu, místo aby napravilo situaci na silnici I/3 a především vystavělo obchvaty obcí, kde doprava ohrožuje lidi. Jaká je šance úspěšně postavit 60 km nové dálnice s mosty a tunely, když si ŘSD dosud neporadilo s mnohem méně nákladnou trasou silnice I/3 a méně náročnými obchvaty obcí?

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) je v případě středočeské D3 optimistou. Tento kontroverzní projekt je však díky přes 30 let trvání příprav pro dnešní potřeby nevyhovující a pro svoji zastaralost a neaktuální podklady by potřeboval přinejmenším důkladně přepracovat. Existují i důvodné obavy, že dálnice D3 v izolované trase dopravní problémy středních Čech neřeší a může je naopak prohloubit. Tvrzení, že „silnice I/3 z Prahy na Tábor nyní neexistující dálnici nahrazuje“ platí jen velmi omezeně. Silnice I/3 naopak zajišťuje především dopravní obslužnost sídel v regionu a tranzitní dopravu přejímá jen částečně a to zejm. ve špičkách. Uvažovaná dálnice naopak přitáhne velkou intenzitu tranzitní dopravy a dopravní obslužnost regionu zajistí pouze minimálně, nebo jí dokonce zkomplikuje. Zavádějící je už samotné označení „dálnice z Prahy na Tábor“, neboť dálnice v uvažované západní trase do Prahy nevede. Má končit na nedostavěném pražském okruhu, kde řidiči skončí v obrovské dopravní zácpě u Jesenice. Šedesátikilometrovou trasu např. z Olbramovic do centra Prahy lze při tom v pohodlí absolvovat vlakem za méně, než padesát minut.

Termín stavby je již poněkolikáté odložen a reálně se může stavět až po přiznání finanční podpory z EU fondů, avšak není vůbec jisté, zda bude tento kontroverzní projekt podpořen. Neustále se zvyšující náklady na tuto část D3 dosahují neuvěřitelných 60 miliard Kč (1 mld. Kč/1 km). Pro srovnání: na celé D3 je to 500 milionů Kč/1 km a v Německu je to v přepočtu 280 milionů Kč/1 km, což už je v podstatě v relaci i s dalšími stavbami dálnic v ČR.

Řeči o uspíšení stavby mají zřejmě před krajskými volbami povzbudit voliče ANO, za něž ministr Dan Ťok vystupuje. Neustále omílané (a odborně nepodložené) tvrzení o výhodnosti západní trasy dálnice odvádí pozornost od tristní situace na silnici I/3 a jakýchkoliv dalších alternativ na východě území, kde např. tolik potřebný obchvat Olbramovic blokuje kolize stavby s pozemky Andreje Babiše (Čapí hnízdo).

Alternativa středočeské D3 je nezávislá iniciativa občanů, spolků a obcí. Podporovatelé iniciativy sdílí názor, že pro dopravní obslužnost regionu je třeba zejména vybudovat obchvaty obcí na silnici I/3, a její další modernizace, kvalitní lokální silniční síť, a spolehlivá a rychlá veřejná doprava. Tato iniciativa hájí zájmy celého dotčeného území a distancuje se od postojů typu „ne pod naším oknem“. Vymezujeme se proti těm, kdo brzdí řešení místních dopravních problémů a přitom prosazují předraženou dálnici.