Ministerstvo dopravy propaguje kontroverzní dálnici na úkor místních lidí

Tisková zpráva Alternativy středočeské D3
Jílové u Prahy, 17.  7.  2019

Ministerstvo dopravy proti lidem v regionu. Na schůzku s premiérem a ministry v Jílovém u Prahy věnované kontroverzní západní variantě středočeské dálnice D3 se někteří zástupci obcí vůbec nechtěli dostavit.  Vyčítají mu upřednostňování předražené dálnice na úkor řešení průjezdnosti a bezpečnosti dopravy v regionu, zejména benešovské silnice I/3.

Demonstrace na podporu Alternativy

Schůzky se kromě premiéra Andreje Babiše a hejtmanky Středočeského kraje zúčastnili také ministři dopravy a životního prostředí a ředitel ŘSD. Na setkání konfrontovala iniciativa Alternativa středočeské D3 premiéra se svými požadavky a vadami projektu středočeské D3, kvůli kterým by dálnice pro své okolí znamenala značnou hrozbu. Premiér i ministři argumentům Alternativy naslouchali se zájmem, nicméně na jednání, jež bylo v režii ministerstva dopravy, nebyl kritickému pohledu na dálnici dán dostatečný prostor. Jednání bylo a priori pojato jako propagace dálnice, a potvrdil se tak stav, kdy protežování problematická dálnice zastiňuje potřebnou modernizaci silnice I/3. Zatímco premiér s ministry a starostové jednali v uzavřeném sále, na náměstí proti dálnici protestovalo cca 250 obyvatel Jílového a obcí dotčených trasou SD3 s transparenty.

Předseda Alternativy středočeské D3 Roman Andres situaci komentuje: „Premiér neodpověděl na otevřený dopis, který mu naše iniciativa podporující obce zaslala v červnu 2018. Proč hájí projekt, o kterém se předem ví, že je vadný, a který místní už téměř 30 let odmítají? Neodpověděl nám, jaká je ekonomická výhodnost podezřele vysoké investice 60 miliard Kč do středočeské D3 pro stát. Přitom už v dohledné době Jihočeský kraj obslouží dálnice D4, stávající silnice I/3 a IV. železniční koridor. Jaké přínosy vyváží tak obrovské náklady a ztráty?“ Podle iniciativy se nejedná o ojedinělý přešlap, ale o systematickou snahu Ministerstva dopravy prosadit dopravní stavby bez ohledu na názory veřejnosti.

Právník Alternativy JUDr. Michal Bernard k tomu dodává: „Řešení stávajících dopravních problémů je možné mnohem dříve, levněji a snadněji s pomocí obchvatů obcí a důsledné modernizace silnice I/3 oproti stavbě komplikované dálnice. Ta může situaci ještě zhoršit, neboť přitáhne do daného území další dopravu (včetně zahraničních kamionů) a způsobí živelný rozvoj developerských projektů.“

Proti dálničnímu řešení se už v minulosti postavili další zástupci dalších politických stran. Věslav Michalik (STAN, starosta Dolních Břežan) řekl: „Nejdříve je třeba řešit aktuální problémy: integrovat veřejnou dopravu kraje a Prahy, postavit obchvaty na silnici I/3, dostavět Pražský okruh, dovést kolejovou dopravu do Jesenice. Pak se můžeme bavit o tom, zda ještě dálnici D3 potřebujeme.“

Josef Vacek (KDU-ČSL) uvedl: „Podle nás je řešením napojení veřejné dopravy Prahy a středočeského kraje, dostavba D4 a modernizace silnice I/3. Jsme rozhodně proti navržené trase dálnice D3 skrz Posázaví“.