Rychle neznamená dobře

Reakce středočeské Alternativy D3 na tiskovou zprávu středočeského kraje a následné mediální výstupy.

Hejtmanka Jermanová dne 18. dubna 2017 ubezpečovala obce, že zlepšení svízelné dopravní situace na Benešovsku je prioritou Kraje ještě v předstihu před plánovanou výstavbou SD3. Zmiňuje také rozhodnutí MD zlepšit průjezdnost páteřní silnice I/3. Od té doby se toho v reálu na problémových místech mnoho nezměnilo, zato obě instituce (Kraj i MD) nepromeškají jedinou příležitost, aby lobovaly pro dálnici. Co dodat? Snad jen, že by bylo záhodno konečně začít uvádět pravdivé informace.

V čem jsou ty hlavní dva problémy?

  1. Na I/3 se probíhají víceméně jen kosmetické úpravy (změny značení, rekonstrukce příkopů), které však vedou k četným omezení dopravy, nikoli ke zlepšení průjezdnosti. Kladně hodnotíme vybudování nájezdu u Mrače a přeznačení jízdních pruhů před Benešovem (ve směru od Prahy), kde je teď 2+1. Sice to nestačí, ale je to lepší než dřívější 1+1. Ale je to stále velmi málo! Silnice může být mnohem bezpečnější a průjezdnější! Chybí obchvaty Benešova, Olbramovic a Miličína a dále nové MUK minimálně u Jírovic, ale i u Petrovic a Hostišova.
  2. S realizací jmenovaných staveb, které mají dopravě v regionu pomoci, se otálí, dříve avizované termíny nebyly dodrženy. Hejtmanka bohužel v uveřejněných článcích mlží a uvádí obecné fráze („příprava doznala posun…, předpokládáme…“), místo aby přiznala, jaké mají projekty zpoždění a jasně uvedla, v jaké fázi přípravy se nacházejí. Tím je myšleno, zda mají územní rozhodnutí, stavební povolení, vyhrazené peníze a stanovený termín realizace.

Dále je určitě NUTNÉ vyvrátit poněkud chabý argument, který se týká vodárenskému systému. Mít zajištěný bivalentní zdroj (lokální i dálkový) je pro obce strategicky dobrý tah. Želivka ale není nevyčerpatelná a v dobách sucha pak mohou kolabovat celé rozsáhlé regiony, které vsadily na dálkové zásobování přivaděči. Hydrologové říkají, že dva či tři suché roky po sobě Želivka nezvládne pokrýt – a což teprve, budou-li připojeny další regiony. Kraj do toho jde jen proto, aby obhájil nesmyslný projekt SD3.

Další zdroje informací: https://ct24.ceskatelevize.cz/veda/2517172-pitna-voda-je-v-cesku-na-hranici-upravitelnosti-nici-ji-pesticidy-a-sinice-popisujehttps://ct24.ceskatelevize.cz/veda/2358889-dukaz-o-klimaticke-zmene-v-cesku-lezi-ve-vodnich-nadrzich-ukazuji-hydrobiologove


Další zdroje informací: https://krajinaprozivot.cz/2018/07/22/co-se-nesmi-rikat-o-vestecke-spojce/

V článcích, které se po uvedení tiskové zprávy, objevili na různých zpravodajských serverech, chceme upravit nesrovnalosti týkající se hlavně finanční stránky.

Technickoekonomická studie uvádí víceméně jen kalkulaci předpokládaných nákladů. To vůbec nestačí a neříká to nic o poměru ekonomických nákladů a přínosů dálnice. Je běžnou praxí, že z „nepředvídatelných důvodů“ se rozpočet natáhne o polovinu. Pořád vyzýváme k potřebné akci: K tak obrovské investici musí být nezávislá ekonomická analýza výhodnosti investice. Hodnocení vlivu na ŽP (tzv. EIA) už propadla, je neaktuální a MŽP jí za podivných okolností prodloužilo platnost.

Opět se uvádějí nepravdivé informace k ceně díla.  Interní situační zpráva (2016) a výpověď Ministerstva dopravy (2017) v Nedej se https://www.ceskatelevize.cz/porady/10782831463-nedej-se-plus/217562248410038-komu-zmizi-voda/ po 12. minutě.

Obojí jasně potvrzuje, že se jedná o cenu 60 mld.+.  Statistika říká, že pořízení je v životě dálnice jen 20 % z celkových nákladů. Takže čím horší stavba, tím dražší a výhodnější pro stavaře a přerozdělovače peněz.

Článek a komentář za tým Alternativy D3 připravil Roman Anders.