Středočeská D3 a její alternativy – výzva premiérovi ČR

Jak už jsme informovali, dne 17. července proběhlo v Jílovém setkání vládní delegace v čele s premiérem Babišem a starosty obcí dotčených výstavbou dálnice D3. Na toto setkání byl pozván i předseda Alternativy středočeské D3 PhDr. Roman Andres, který osobně předal premiérovi, ministrům dopravy a životního prostředí i hejtmance Středočeského kraje výzvu „Středočeská D3 a její alternativy“. Zde si můžete přečíst celé její znění:

Vážený pane premiére,

projekt západní varianty středočeské dálnice D3 (dále jen SD3) již dlouho odčerpává prostředky i pozornost od mnohem potřebnějších opatření, což dále zvětšuje prostor pro plýtvání, korupci, spekulace a navyšování finančních nákladů. Roste však i odpor proti tomuto kontroverznímu projektu. SD3 má pro dotčený region v nepřijatelném časovém horizontu a za přemrštěnou cenu několik nejasných přínosů a mnoho jasných nevýhod. Souhrn vad a nedostatků uvádíme v příloze této výzvy. Jsme zastánci alternativního řešení dopravy v dotyčném území, jehož návrh zasíláme k další debatě rovněž v příloze.

Příprava SD3 těžce vázne a díky nesrovnalostem v projektu a ztrátě jeho smyslu se vzmohla silná vlna odpůrců vč. měst a obcí (Jesenice, Okrouhlo, Jílové, Krňany, Lešany, Tisem, Václavice, Maršovice, Šebáňovice aj.). Reálně není možné dálnici dostavět před rokem 2030, půjde-li to vůbec. Mnohem snadnější, ale především časově dostupnější a přitom výrazně levnější je zaměřit se na soubor opatření spočívajících převážně ve zvýšení kapacity a bezpečnosti páteřní silnice I/3 a ve zlepšení veřejné dopravy.

Schvalovací proces SD3 je prakticky na začátku. Projekt má za sebou zanesení do zásad územního rozvoje Středočeského kraje (ZUR, aktuálně přezkoumáváno správním soudem), posouzení vlivu na životní prostředí EIA (byť již zastaralé) a připravuje se dokumentace pro územní rozhodnutí.

Záměr dosud NEPROŠEL řízením  o výjimkách z ochrany zvláště chráněných druhů, územním řízením (vč. závazných stanovisek a vyjádření VŠECH dotčených subjektů), záměr nemá dokumentaci pro stavební povolení a pochopitelně ani stavební povolení a vypořádání vztahů s vlastníky dotčených pozemků. Proces EIA se bude částečně opakovat.

Vyzýváme Vás:

  1. Zasaďte se o ochranu dotčeného území a jeho obyvatel před vážnými negativními a nevratnými změnami v souvislosti s plánovanou středočeskou D3.
  2. Zastavte špatnou přípravu špatného projektu středočeské D3 v tzv. západní variantě a požadujte užitečnější a mnohem levnější dopravní řešení pro občany ČR, a ne pro zahraniční kamiony. Vyplatí se to. 
  3. Bezodkladně a důsledně zlepšete průjezdnost a bezpečnost dopravy na páteřní silnici I/3 – především s pomocí dostavby obchvatů obcí Benešov, Olbramovice, Miličín, přidáním jízdních pruhů a mimoúrovňových křižovatek. Urychleně dobudujte poslední chybějící úsek dálnice D4  z Prahy do Českých Budějovic přes Písek.
  4. Místo další propagace SD3 dořešte v co nejkratší době další zlepšující dopravní opatření v předmětném území ve spolupráci s vedením krajského úřadu Středočeského kraje a ŘSD.
  5. Nepodporujte projekty, které zhoršují životní prostředí lidí a zhoršují schopnost území ČR vyrovnat se s důsledky klimatické změny – zejm. sucha.

ARGUMENTY

  • Projekt SD3 stojí na neaktuálních podkladech, obsahuje vady a rozpory, je neustále záplatován a tím vším představuje řadu rizik a ohrožuje dané území (obce) – např. zhorší vodní a tepelný režim krajiny v době problémů se suchem, poškodí povrchové i podzemní zdroje vody, zvýší zranitelnost daného území a šance obcí na autonomní rozvoj.
  • Příprava SD3 je dokonalou paralelou dálnice D8 se všemi škodlivými dopady na obce, státní finance a životní prostředí. SD3 je pro stát ekonomicky nevýhodná (1 miliarda/km), komplikovaná a časově vzdálená.
  • Po brzké dostavbě dálnice D4 (Praha–Písek–České Budějovice), modernizaci IV. železničního koridoru a modernizaci silnice I/3 se stane výstavba SD3 nadbytečnou. V těsné blízkosti by se tak ocitly hned 4 paralelní kapacitní dopravní trasy vedoucí od Prahy na jih.
  • Projekt SD3 pochází ze 70. let, posouzení EIA bylo na základě dat 1960–2010, územní a další schvalovací řízení mají probíhat až po roce 2019. S ohledem na další okolnosti, zejména nekvalitní přípravu projektu a průměrnou délku výstavby dálnic v ČR, je tedy možné dokončení projektu téměř jistě až po roce 2030. Toto má být řešení pro budoucí potřeby ČR v době očekávaných zásadních změn (ekonomika, technologie, klima aj.)?

 

PTEJTE SE SVÝCH PRODÁLNIČNÍCH PARTNERŮ

  1. Jak chtějí dokázat SD3 postavit a z jakých zdrojů má být financována, když si dosud nedokázalo poradit s menšími, avšak potřebnějšími stavbami?
  2. Proč dosud nezvládli zajistit bezpečnost a plynulost provozu na silnici I/3 a nepostavily se obchvaty obcí Olbramovice, Miličín, MÚ křižovatky a zahloubení u Benešova, proč zde chybí 1–2 jízdní pruhy a bezpečné nájezdy a MÚK?
  3. Jak zajistí, aby v případě existence SD3 nebyla silnice I/3 nadále přetěžována tranzitní dopravou a obce zde nebyly ohrožovány?
  4. Proč Krajský úřad Středočeského kraje pod vedením hejtmanky Jermanové (ANO) nekriticky upřednostňuje SD3 (a byl v této věci oficiálně shledán podjatým ve správním řízení), namísto toho, aby potřebnou kapacitu napřel do dlouho připravovaných a slibovaných lokálních řešení?
  5. Proč ŘSD vůbec nepočítá s tolik potřebným obchvatem Miličína?

 Za iniciativu Alternativa středočeské D3 s pozdravem

PhDr. Roman Andres
PhDr. Pavel Šidák, Ph.D.
Ing. Milan Makovec
JUDr. Karla Chlumská
JUDr. Michal Bernard, Ph.D.

A dalších více než 1100 signatářů petice, 11 obcí a 3 spolupracující spolky, řada externích odborných spolupracovníků … a další, které nazýváte (poněkud nepřesně) ekologickými aktivisty.

Neustále nás přibývá!