ALTERNATIVA STŘEDOČESKÉ D3
Prosaďme výhodnější řešení dopravy na jih od Prahy!
Náš hlas
loading

Aktuality

O propadlé EIA informuje nasregion.cz

15. 4. 2022 (Komentář)

Další komplikace pro středočeskou část D3. V únoru propadl důležitý dokument.

To je titulek článku na serveru nasregion.cz. Článek poměrně objektivně informuje o vypršení EIA v letošním roce a o snaze Ministerstva dopravy o jeho prodloužení. Prostor zde dostávají jak mluvčí MD, tak i naše stanoviska. MD zmiňuje i ekonomické hodnocení stavby, které prý není důležité přezkoumávat. My si myslíme pravý opak, totiž, že by se mělo přezkoumat, zda se tato předražená dálnice vůbec vyplatí. Celý článek zde: https://nasregion.cz/dalsi-komplikace-pro-stredoceskou-cast-d3-v-unoru-propadl-dulezity-dokument-267010

Další ohlas na naší tiskovou zprávu na Novinky.cz

13. 4. 2022 (Komentář)

Titulek článku zní: stavba dálnice Posázavím naráží na tuhý odpor. Pod článkem najdete anketu - HLASUJTE PROTI DÁLNICI a za lepší řešení dopravy

Odkaz na článek s anketou: https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/stavba-dalnice-posazavim-narazi-na-tuhy-odpor-40393635

Další díl pořadu Nedejse se věnuje mimo jiné problému poddolování krajiny v místě plánovaného obřího mostu přes Sázavu

20. 3. 2022 (Komentář)

Svou roli v tom hraje i odborný posudek, který jsme nechali vypracovat u znalce v oboru stavebnictví a geotechniky. Odborné posudky mají smysl.

Pořad Nedejse zde: https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/222562248410005/

Plánovaná D3 nespadne, slibují silničáři. ŘSD tvrdí, že se s riziky vypořádá

1. 3. 2022 (Komentář)

Toto je název článku, který vyšel na Idnes začátkem února, a který upozorňuje na rizika poddolování v blízkosti obřího mostu přes Sázavský kaňon. Článek se opírá o posudek, který nechala vypracovat Alternativa D3 u znalce v oboru stavebnictví a geotechniky Josefa Rotta. Autorem článku je novinář Tomáš Cafourek.

Autor upozorňuje na zamítnutí stížnosti Kasačním soudem na vymezení koridoru pro budoucí dálnici kopcovitým a turisticky oblíbeným regionem. Tím bylo potvrzeno, že se vedení trasy Posázavím stalo součástí zásad územního rozhodnutí Středočeského kraje. O tom jsme již informovali v prosinci.

Podle posudku je projekt dálnice tak, jak jej Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nyní prezentuje, nezpůsobilý k výstavbě. Zásadní riziko podle něj zjednodušeně spočívá v tom, že nejnáročnější a nejkomplikovanější stavby budou muset vznikat v prostředí podtunelovaném středověkou těžbou kovů a na někdejších dopravních stavbách. Podle ŘSD, které projekt připravuje, to nicméně není nepřekonatelný problém. „Ano, jedna z opěr mostu se nachází v blízkosti železničního tunelu a i v tomto případě s tímto faktem pracujeme a pracovat budeme po celou dobu přípravy v rámci řízení rizik,“ potvrzuje vedoucí úseku výstavby Zuzana Urbancová. Stejná ujištění ale padala i na D8 v CHKO České středohoří í a nelze říct, že se vše obešlo bez problémů. I když v případě dálnice D8 z hlavního města do Ústí a na Německo ekologičtí aktivisté a další kritici dlouho upozorňovali na nestabilní svahy nad plánovanou stavbou, v červnu roku 2013 dálnici u Litochovic zasypalo zhruba 500 tisíc metrů krychlových zeminy. Trvalo další čtyři roky, než byla D8 zprovozněna. Nedaleká Prackovická estakáda je i nyní stále monitorována, protože v nestabilním prostředí nelze vyloučit pohyb podloží.  

Ale nechme spor sporem a podívejme se na podstatu celého problému. Autor doslova píše „Dnes by projekt asi neprošel“. Razítko EIA, které hodnotí vliv stavby na životní prostředí, dostal projekt vedoucí Posázavím od ministerstva životního prostředí už v roce 2012. Úředníci přitom potichu přiznávají, že dnes by projekt v této podobě nejspíš neprošel. Navíc platnost EIA má v letošním roce vypršet. O tom jsme informovali zde. Připomeňme také, že stavba západní varianty středočeské D3 je v rozporu s evropským právem a vrcholným strategickým dokumentem resortu dopravy. Středočeská D3 by se stala nejdražší dálnicí v Česku s poměrem více než 1 mld. na 1 km. Nikdo dosud neprokázal, že je ekonomicky i dopravně výhodná, s přihlédnutím na možnost prodloužit D4 do Budějovic a modernizovat I/3. Ministerstvo dopravy nemá zkrátka pro dopravu v 21. století lepší řešení, než projekt z 80. let 20. století. Zjevně tam aparát dost zaspal. K eliminaci rizik spojených s poddolováním u Jílového chce ŘSD zbudovat celou novou průzkumnou štolu. Kolik nás to zase bude stát?

Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/dalnice-novy-usek-d3-rsd-posazavi-spory.A220206_190640_ekonomika_albe

Je jednání Alternativy SD3 projevem NIMBY efektu?

16. 2. 2022 (Komentář)

V nedávném článku o středočeské dálnici D3 v jakémsi internetovém ekonomickém magazínu, v němž autor horuje pro její realizaci, byli odpůrci této dálnice, jmenovitě inciativa AD3, označeni za „nátlakovou skupinu“ a jejich jednání za projev tzv. „NIMBY efektu“ – tedy subjektivního, sebestředného chování člověka, který brání realizaci obecně prospěšných staveb ve svém nejbližším okolí (zkratka NIMBY znamená Not in My Backyard, Ne na mém dvorečku), protože mu naruší jeho komfort.

To je závažné nařčení.  Je odpor proti SD3 skutečně projevem NIMBY jednání? Proti SD3 se nestaví jen lidé, jimiž by dálnice vedla „za plotem“, jejichž nemovitosti (a životní komfort) by jí byly reálně ohroženy (ti samozřejmě také), ale i lidé z celé republiky. Proč to dělají? Nejen proto, že dálnice zničí své nejbližší okolí, ale z důvodů výrazně objektivnějších a systémovějších. Celý záměr SD3 je zastaralý a pro Českou republiku nevýhodný a je v rozporu s politikou na ochranu klimatu. Podřezává další větev environmentální a ekonomické udržitelnosti republiky. Realizace dálnice ohrozí vodní režim v krajině a zničí velké, dosud víceméně nedotčené přírodní území, rekreační zázemí celé Prahy.

Na základě aktuálních podkladů dosud nikdo neprokázal společenský užitek z existence dálnice, jenž by převýšil užitek z její neexistence, ani to, že dálnice je v souladu se závazky ČR na ochranu klimatu a nezhorší dopady klimatické změny na našem území, ani to, že SD3 je z hlediska dopravy nezbytná (vzhledem k existenci D4, I/3 aj. alternativním možnostem dopravy), a nakonec ani to, že SD3 je pro ČR ekonomicky výhodná. U stavby, která daňové poplatníky přijde na 60 miliard korun, bychom takovéto důkazy právem očekávali.

AD3 středočeskou D3 v západní variantě odmítá nejen pro její katastrofální dopady na krajinu v Posázaví, na Benešovsku a Voticku a pro extrémně vysoké investiční náklady. Odmítá ji také kvůli velkému nárůstu dopravy, který způsobí zde i na území Prahy, a též expanzi developerů v dosud nezastavěné krajině. Desítky miliard korun, jež by dálnice měla stát, by se raději měly investovat do rozvoje občanské vybavenosti a pracovních příležitostí ve středočeských městech a obcích a do posílení a zkvalitnění železniční dopravy. 

Tyto argumenty jistě nelze označit za projev obavy o vlastní dvoreček. Nejsou to argumenty sebestředného člověka krátkozrace hájícího svůj majeteček, ale hlas lidí vnímajících širší společenské, ekonomické a environmentální vztahy a reálie. 

Odkaz na článek: https://e-news.cz/2022/02/rod-na-prikladu-planovani-dalnice-d3-je-mozne-napsat-celou-ucebnici-nimby-efektu/

Pavel Šidák

 

O propadlé EIA informuje nasregion.cz
15. 4. 2022
Další komplikace pro středočeskou část D3. V…
Další ohlas na naší tiskovou zprávu na Novinky.cz
13. 4. 2022
Titulek článku zní: stavba dálnice Posázavím…
Plánovaná D3 nespadne, slibují silničáři. ŘSD tvrdí, že se s riziky vypořádá
1. 3. 2022
Toto je název článku, který vyšel na Idnes…
Je jednání Alternativy SD3 projevem NIMBY efektu?
16. 2. 2022
V nedávném článku o středočeské dálnici D3 v…
"Chráníme 60 km české krajiny před přívalem kamionů a developerů"
25. 1. 2022
To je motto naší výzvy pro získávání prostředků…
Děkujeme všem dárcům, kteří podpořili činnost Alternativy středočeské D3 v roce 2021
21. 1. 2022
Velmi si vaší podpory ceníme, bez ní bychom…
Hotovo ještě zdaleka není
6. 1. 2022
Hotovo: Soud potvrdil vedení dálnice D3 přes…
Vánoční nadílka úředníků
5. 1. 2022
Dne 22.12. (!) byla zveřejněna další objemná…
Pojďme k volbám. AD3 volí PirSTAN.
6. 10. 2021
již jen dny nás dělí od možná nejdůležitějších…
Právě vyšel Zpravodaj AD3 č. 39
7. 9. 2021
Uvnitř najdete Dopravní žurnál babky kořenářky č.…
Dopravní žurnál babky kořenářky č. 5 právě vyšel
7. 9. 2021
Neotřelé zpravodajství babky kořenářky z dopravní…
USILUJME O ZLEPŠOVÁNÍ STÁVAJÍCÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY
13. 8. 2021
Nemůžeme dovolit utratit 62 miliard za…
ŘEŠENÍ DOPRAVNÍCH PROBLÉMŮ V ÚZEMÍ NA JIH OD PRAHY
12. 8. 2021
Řešení dopravních problémů v území na jih od…
Převáží nakonec reálný pohled na věc?
2. 6. 2021
Dostavba dálnice mezi Pískem a Příbramí může…
Děkujeme pane Hruško, kdyby na zodpovědných místech byli lidé jako Vy...
19. 5. 2021
S lístostí oznamujeme, že koncem března podlehl…
Pozor na PPP projekty
15. 5. 2021
Jak jsme již informovali, Ministerstvo dopravy a…
Dostavba D4 je nyní finančně pokryta
15. 5. 2021
Dálnice D4 z Prahy do Písku by měla být dokončena…
Dvě mouchy jednou ranou zřejmě neplatí pro dvojministra Havlíčka
15. 5. 2021
Problémy se mu kupí jak na Ministerstvu průmyslu…
Radek Mátl: Pokud by vázla stavba D3, musel by se zřejmě vybudovat obchvat Miličína
18. 4. 2021
Pokud by se dlouho nedařilo postavit středočeskou…
Začíná stavba obchvatu Olbramovic na I/3
16. 4. 2021
U Olbramovic se poprvé koplo. Po 30 létech čekání…
Chválíme nové vedení Středočeského kraje za podporu rozumné dopravy
10. 4. 2021
Již léta panuje před nádražím v Olbramovicích…
Zpravodaj AD3 č. 34 právě vyšel
11. 3. 2021
Aktuální zprávy ohledně dění kolem středočeské D3.
Nový jižní tah - premiéra hudebního klipu
22. 12. 2020
Pozor, už je to tady! Zveme Vás tímto na on-line…
Pošlete připomínky k nové Dopravní politice ČR!
21. 12. 2020
Nejpozději do 6. 1. 2021 (ale raději o pár dní…
Výzva zaznamenejme minutku klidu
28. 10. 2020
Milí příznivci Alternativy středočeské D3, člověk…
Potíže růstu, nebo růst potíží?
5. 10. 2020
Z tisku se dočteme, že „Zprovoznění D3 u Českých…
Nepropásněte příležitost – jděte k volbám. Volte proti dálnici a pro AD3 0+!
30. 9. 2020
Vážení příznivci Alternativy středočeské D3,…
Pokrytci
29. 9. 2020
Na internetu a v mediích proběhla nedávno  zpráva…
Byli jsme poškozeni v médiích
25. 9. 2020
Vážení, Alternativa středočeské D3 nemá nic…
Chceme všichni jezdit jen do Prahy?
15. 9. 2020
Autobusy i osobní vlaky ve středních Čechách jsou…
Jsou železnice z Prahy do jižních Čech přetížené? A proč?
14. 9. 2020
Železniční doprava je základní alternativou k…
Dálnice a krajské volby
1. 9. 2020
Stojíme před volbami do krajského zastupitelstva.…
Nezahálíme, ale potřebujeme vaši pomoc
4. 8. 2020
I když jsou prázdniny a dovolené v plném proudu,…
Jermanová 4. v anketě Ropák 2019
30. 6. 2020
Pěkné 4. místo obsadila hejtmanka Středočeského…
Vyhlásili jsme novou sbírku na odborné posudky. Pomozte nám.
24. 6. 2020
Ještě jednou děkujeme všem dárcům ze sbírky…
Zpravodaj č. 23 právě vyšel
21. 6. 2020
Vážení příznivci Alternativy středočeské D3,
Vyfoť hada
7. 4. 2020
Vážení příznivci Alternativy středočeské D3,…
Nový Zpravodaj AD3 č. 22
3. 4. 2020
Přečtěte si poslední vydání našeho Zpravodaje
O nás bez nás?
31. 3. 2020
Již jednou se o nás v historii takto jednalo.…
Dopravní žurnál babky kořenářky č. 3
30. 3. 2020
Právě vyšel!
Výroční zpráva AD3 za rok 2019
29. 3. 2020
Alternativa středočeské D3 z.s. vydala svou…
Světový den vody
25. 3. 2020
Dvacátý druhý březen je Světový den vody. Slaví…
Co je to vlastně veřejný zájem?
22. 12. 2019
Je to kouzelné slůvko, něco jako abrakadabra,…
Nevědomost je největší nepřítel aneb reportáž z akce Informační stánek ŘSD v Jílovém u Prahy
30. 10. 2019
V pondělí 21. 10. 2019 se na náměstí v Jílovém u…
Středočeská D3: výhledy a možnosti
25. 12. 2018
Argumentem pro západní variantu D3 je pomoc…
Plánovaná dálnice má jít přes území plné munice
13. 12. 2018
Západní varianta dálnice D3, prosazovaná…
Pohádky pro dospělé z resortu dopravy
10. 12. 2018
Ministerstvo dopravy prosazuje předraženou…
Tisem se brání před staviteli D3
10. 12. 2018
Středočeský kraj zrušil stavební uzávěru na…
Obce se brání projektu D3 – příklad Šebáňovic
7. 12. 2018
Šebáňovice jsou malá vesnice, část městyse…
Malý český horor
1. 12. 2018
Občas mne situace donutí, abych si dal do pořádku…
Suché zákony proti mokré vodě aneb anabáze jedné stavební uzávěry
10. 11. 2018
Dnes a téměř denodenně čteme v tisku, vidíme na…
Reakce na článek „Dálnice ano či ne“, otištěný v Jílovských novinách V/2018.
1. 6. 2018
V uvedeném článku se objevila zavádějící či…
Středočeská D3 jako politikum, lobby a arogance
10. 2. 2018
Jak se v Čechách plánují dálnice v době, kdy se v…
Prodloužení platnosti EIA k záměru středočeské dálnice D3 snadno a rychle
1. 7. 2017
Dne 2. června 2017 vydalo ministerstvo životního…
Co se (NE)ví o plánované dálnici D3 u Maršovic
22. 3. 2017
Vzhledem k dosud převažujícím zprávám o…
Problémy s vodou se stavbou středočeské dálnice D3 nekončí, ale začínají!
1. 3. 2017
Stručná reakce na komentář České televize ze dne…
Jak (NE)má vypadat doopravdy dobrá doprava na jih od Prahy? I
21. 1. 2017
Západní varianta středočeské dálnice D3 má pro…
Císařovy nové šaty
22. 12. 2016
Ta Andersenova pohádka mě zaujala už v dětství a…
ANO, pane ministře...
25. 8. 2016
Život a zdraví tisíců lidí v obcích ležících na…
Tento web používá ke správné činnosti cookies. Rozumím