ALTERNATIVA STŘEDOČESKÉ D3
Iniciativa za účelné a hospodárné řešení dopravy ve středních Čechách
loading

Aktuality

Lživá cena dálnice jako argument pro její výstavbu?

29. 8. 2020 (Tisková zpráva)

Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) ve své snaze protežovat problematickou středočeskou dálnici D3 opakovaně uvádí výrazně nižší cenu této stavby, než jaká odpovídá realitě. Proti 38 miliardám, o kterých mluví hejtmanka, totiž stojí reálný odhad realizačních nákladů ve výši 62 miliard. Tuto částku uvádí Národní investiční plán, a usvědčuje tak hejtmanku z účelové lži.

Středočeská Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová výstavbu středočeské dálnice D3 dlouhodobě protežuje. S její aktivitou na dálnici navázanou se pojí řada problémů. Například podle Národního investičního plánu vlády z prosince 2019 se na stavbu středočeské části dálnice D3 od Pražského okruhu na hranice mezi Středočeským a Jihočeským krajem počítá s částkou 62 miliard korun (odkaz zde a https://www.vlada.cz/assets/media-centrum/aktualne/Narodni-investicni-plan-CR-2020_2050.pdf). 

Hejtmanka přitom deklaruje cenu nižší – např. v červenci minulého roku kraj mluvil o 37,9 miliardách bez DPH (odkaz https://www.kr-stredocesky.cz/web/urad/tiskove-informace/aktuality/-/blogs/pracovni-skupina-vytvorena-k-urychleni-dostavby-dalnice-d3-a-d4-se-sesla-ke-svemu-jednani-za-ucasti-ministra-dopravy). Ředitelství silnic a dálnic pak ve svých informačních letácích z července 2020 udává pět úseků dálnice za necelých 30 miliard Kč bez DPH. Tiskoviny s cenami jednotlivých úseků naleznete zde.

Kde vznikl křiklavý nesoulad mezi cenou, kterou deklaruje hejtmanka, a cenou uváděnou v Národním investičním plánu? Reálný odhad nákladů roste úměrně navyšování nákladů na sanaci vad a nedostatků projektu a neustále se zvyšuje, což pochopitelně vítají dodavatelé projektu. Nižší částka ale samozřejmě poslouží jako argument pro výstavbu dálnice ve smyslu logicky „co je levnější, je realizovatelnější“, a snad také zakryje fakt, že dosud chybí studie ekonomické a dopravní výhodnosti celé dálniční stavby.

Na nesrovnalosti ohledně ceny dlouhodobě upozorňuje organizace Alternativa středočeské D3, která rovněž nechala projektovou dokumentaci zhodnotit soudními znalci. Ti povětšinou hodnotí projekt jako nevýhodný pro dané území a nezpůsobilý k realizaci kvůli závažným nedostatkům a rizikům. Pořizovací cena dálnice přitom představuje pouze pětinu nákladů na její provoz v uvažovaném horizontu 100 let. Vloni k tomuto problému zasílala Alternativa středočeské D3 výzvu premiérovi Babišovi (znění zde).

Cena, kterou uvádí Národní investiční plán, je přitom známa delší dobu. Situační zpráva ŘSD z roku 2016 na základě posledních a dosud platných odborných podkladů (technickoekonomická studie TES 2015) uváděla cenu 60 mld na 60 km SD3. Cenu potvrdil ještě v roce 2017 mluvčí MD v reportáži Nedej se

Nejasné jsou i termíny: zatímco podle investičního plánu má stavba dálnice začít v roce 2025, pracovní skupina ustavená Středočeským krajem k urychlení stavby D3 uvedla plánovaný začátek na rok 2026 (více zde), a premiér Babiš mluvil o roku 2024. Proti dálnici dlouhodobě bojují občané, spolky i obce, poukazují na problémy při její výstavbě i případném zprovoznění. Bojí se dopadů megalomanské dálniční stavby na obyvatelnost obcí, na krajinu a její vodní režim i zdravotních důsledků.

Další odkazy:

1. https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/219562248410026-mame-jasnou-trasu/

2. https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/220562248410019-zabijeni-povoleno/ DŮLEŽITÉ V ČASE 13.10-16.30

3. https://www.tyden.cz/rubriky/domaci/vystavba-dalnice-d3-je-v-planu-penize-na-ni-budou-slibil-babis_527566.html

AD3 a Hnutí Duha podaly stížnost na mluvčího Ředitelství silnic a dálnic ČR Jana Rýdla
11. 3. 2021
Hra na baviče a dopravního experta tiskového…
Žádosti občanů hází úřad do spamu
28. 9. 2020
Téměř stovka občanů a Alternativa středočeské D3,…
Vyděšený Kuba
21. 9. 2020
Reakce Alternativy středočeské D3 na vystoupení…
Spor o středočeskou dálnici D3 není soutěž petic, ale hodnot
18. 9. 2020
Reakce Alternativy středočeské D3 na článek „ODS…
Premiér Babiš jednal s odpůrci středočeské dálnice D3 o řešení dopravy na jih od Prahy
2. 9. 2020
11 obcí, 1500 občanů a 6 spolků podepsaných pod…
Hejtmanka Jermanová (ANO) ve střetu zájmů
1. 9. 2020
Středočeská dálnice D3, protežovaná hejtmankou…
Lživá cena dálnice jako argument pro její výstavbu?
29. 8. 2020
Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) ve…
Je Dopravní politika ČR pouhým cárem papíru?
24. 8. 2020
Praha, 23. 8. 2020 - Iniciativa Alternativa…
Ředitelství silnic a dálnic plánuje pražský okruh u Jesenice rozšířit na osm pruhů
30. 6. 2020
Jesenice, 30. 6. 2020, tisková zpráva Alternativy…
Zlepšuje skutečně Středočeský kraj dopravu?
18. 3. 2020
Středočeský kraj pro zlepšení dopravní situace v…
Středočeská dálnice v roce 2024? Nereálné!
21. 7. 2019
Zahájení stavby středočeské D3 v roce 2024 je…
Ministerstvo dopravy propaguje kontroverzní dálnici na úkor místních lidí
17. 7. 2019
Ministerstvo dopravy proti lidem v regionu. Na…
Jesenice nesouhlasí se středočeskou dálnicí D3. Není zdaleka sama.
26. 5. 2019
Dne 23. května proběhla v Jesenici u Prahy beseda…
Projekt středočeské D3 ohrožuje rekreační zázemí Pražanů
28. 8. 2018
Jen málokdo nezná Posázaví, tradiční rekreační…
Válka o vodu v ČR začíná! Které ministerstvo bude na straně lidí?
18. 7. 2018
Žluté trávníky, vyprahlé zahrady, mrtvé lesy,…
Zanedbaná a nebezpečná silnice I/3, tzv. Benešovská
22. 2. 2018
Dne 21. února 2018 se na silnici I/3 u Bystřice…
Lobbisté a spekulanti si brousí zuby na dálnici D3
24. 4. 2017
Spolek pro výstavbu D3 a R4 svolal na dnešek do…
Splňte sliby v krajské dopravě, vyzývají spolky Starosty a nezávislé
25. 10. 2016
Spolky sdružené v iniciativě Alternativa…
Babišův týdeník manipuluje s krajskými volbami
23. 9. 2016
Týdeník 5plus2, jeden z titulů mediálního domu…
Starostové: špatnému projektu D3 se budeme aktivně bránit
9. 9. 2016
Na pozvání iniciativy Alternativa středočeské D3…
Dálnice D3 dopravní problémy středních Čech neřeší, shodli se občané v debatě
14. 6. 2016
Region jihu středních Čech potřebuje zlepšit…
Tento web používá ke správné činnosti cookies. Rozumím