ALTERNATIVA STŘEDOČESKÉ D3
Iniciativa za účelné a hospodárné řešení dopravy ve středních Čechách
loading

Aktuality

Ministerstvo dopravy propaguje kontroverzní dálnici na úkor místních lidí

17. 7. 2019 (Tisková zpráva)

Ministerstvo dopravy proti lidem v regionu. Na schůzku s premiérem a ministry v Jílovém u Prahy věnované kontroverzní západní variantě středočeské dálnice D3 se někteří zástupci obcí vůbec nechtěli dostavit. Vyčítají mu upřednostňování předražené dálnice na úkor řešení průjezdnosti a bezpečnosti dopravy v regionu, zejména benešovské silnice I/3.

Schůzky se kromě premiéra Andreje Babiše a hejtmanky Středočeského kraje zúčastnili také ministři dopravy a životního prostředí a ředitel ŘSD. Na setkání konfrontovala iniciativa Alternativa středočeské D3 premiéra se svými požadavky a vadami projektu středočeské D3, kvůli kterým by dálnice pro své okolí znamenala značnou hrozbu. Premiér i ministři argumentům Alternativy naslouchali se zájmem, nicméně na jednání, jež bylo v režii ministerstva dopravy, nebyl kritickému pohledu na dálnici dán dostatečný prostor. Jednání bylo a priori pojato jako propagace dálnice, a potvrdil se tak stav, kdy protežování problematická dálnice zastiňuje potřebnou modernizaci silnice I/3. Zatímco premiér s ministry a starostové jednali v uzavřeném sále, na náměstí proti dálnici protestovalo cca 250 obyvatel Jílového a obcí dotčených trasou SD3 s transparenty. 

Předseda Alternativy středočeské D3 Roman Andres situaci komentuje: „Premiér neodpověděl na otevřený dopis, který mu naše iniciativa podporující obce zaslala v červnu 2018. Proč hájí projekt, o kterém se předem ví, že je vadný, a který místní už téměř 30 let odmítají? Neodpověděl nám, jaká je ekonomická výhodnost podezřele vysoké investice 60 miliard Kč do středočeské D3 pro stát. Přitom už v dohledné době Jihočeský kraj obslouží dálnice D4, stávající silnice I/3 a IV. železniční koridor. Jaké přínosy vyváží tak obrovské náklady a ztráty?“ Podle iniciativy se nejedná o ojedinělý přešlap, ale o systematickou snahu Ministerstva dopravy prosadit dopravní stavby bez ohledu na názory veřejnosti. 

Právník Alternativy JUDr. Michal Bernard k tomu dodává: „Řešení stávajících dopravních problémů je možné mnohem dříve, levněji a snadněji s pomocí obchvatů obcí a důsledné modernizace silnice I/3 oproti stavbě komplikované dálnice. Ta může situaci ještě zhoršit, neboť přitáhne do daného území další dopravu (včetně zahraničních kamionů) a způsobí živelný rozvoj developerských projektů.“

Proti dálničnímu řešení se už v minulosti postavili další zástupci dalších politických stran. Věslav Michalik (STAN, starosta Dolních Břežan) řekl: „Nejdříve je třeba řešit aktuální problémy: integrovat veřejnou dopravu kraje a Prahy, postavit obchvaty na silnici I/3, dostavět Pražský okruh, dovést kolejovou dopravu do Jesenice. Pak se můžeme bavit o tom, zda ještě dálnici D3 potřebujeme.“

Josef Vacek (KDU-ČSL) uvedl: „Podle nás je řešením napojení veřejné dopravy Prahy a středočeského kraje, dostavba D4 a modernizace silnice I/3. Jsme rozhodně proti navržené trase dálnice D3 skrz Posázaví“. 

Poznámky pro editory:

Alternativa středočeské D3 je nezávislá iniciativa občanů, spolků a obcí v trase kontroverzní středočeské D3. Podporovatelé iniciativy sdílí stanovisko zakotvené v petici, totiž že středočeská D3 nevyřeší dopravní problémy regionu, naopak je bude ještě více komplikovat. Základ řešení existujících dopravních problémů spočívá ve zlepšení průjezdnosti a bezpečnosti na páteřní silnici I/3 (tzv. Benešovská). Více na webu: www.alternativaD3.cz

Společnost IMOBA svěřenského fondu A. Babiše se před nedávnem odvolala proti stavebnímu povolení tolik potřebného obchvatu Olbramovic na silnici I/3. Předtím pozemky pro obchvat prodala státu pro výstavbu obchvatu a osminásobek odhadní ceny. Ministerstvo dopravy (ANO) zrušilo stavební povolení. Viz https://www.ceskatelevize.cz/porady/1142743803-reporteri-ct/218452801240037/video/659607

Zlepšuje skutečně Středočeský kraj dopravu?
18. 3. 2020
Středočeský kraj pro zlepšení dopravní situace v…
Středočeská dálnice v roce 2024? Nereálné!
21. 7. 2019
Zahájení stavby středočeské D3 v roce 2024 je…
Ministerstvo dopravy propaguje kontroverzní dálnici na úkor místních lidí
17. 7. 2019
Ministerstvo dopravy proti lidem v regionu. Na…
Jesenice nesouhlasí se středočeskou dálnicí D3. Není zdaleka sama.
26. 5. 2019
Dne 23. května proběhla v Jesenici u Prahy beseda…
Projekt středočeské D3 ohrožuje rekreační zázemí Pražanů
28. 8. 2018
Jen málokdo nezná Posázaví, tradiční rekreační…
Válka o vodu v ČR začíná! Které ministerstvo bude na straně lidí?
18. 7. 2018
Žluté trávníky, vyprahlé zahrady, mrtvé lesy,…
Zanedbaná a nebezpečná silnice I/3, tzv. Benešovská
22. 2. 2018
Dne 21. února 2018 se na silnici I/3 u Bystřice…
Lobbisté a spekulanti si brousí zuby na dálnici D3
24. 4. 2017
Spolek pro výstavbu D3 a R4 svolal na dnešek do…
Splňte sliby v krajské dopravě, vyzývají spolky Starosty a nezávislé
25. 10. 2016
Spolky sdružené v iniciativě Alternativa…
Babišův týdeník manipuluje s krajskými volbami
23. 9. 2016
Týdeník 5plus2, jeden z titulů mediálního domu…
Starostové: špatnému projektu D3 se budeme aktivně bránit
9. 9. 2016
Na pozvání iniciativy Alternativa středočeské D3…
Dálnice D3 dopravní problémy středních Čech neřeší, shodli se občané v debatě
14. 6. 2016
Region jihu středních Čech potřebuje zlepšit…