ALTERNATIVA STŘEDOČESKÉ D3
Iniciativa za účelné a hospodárné řešení dopravy ve středních Čechách
loading

Aktuality

Žádosti občanů hází úřad do spamu

28. 9. 2020 (Tisková zpráva)

Téměř stovka občanů a Alternativa středočeské D3, z. s., vyzvaly v srpnu ministra dopravy a hejtmanku Středočeského kraje, aby přestali ignorovat Dopravní politiku ČR a aby pracovali na řešení dopravní situace na jih od Prahy. Hejtmanka nastavila na e-maily občanů antispamovou ochranu, a jejich dotazy a výzvy tak namísto k adresátovi padají do koše. Reakce ministerstva dopravy bude předmětem dalšího jednání.

Dopravní politika ČR  je vrcholový strategický dokument vlády popisující, jak by měl stát přistupovat k rozvoji dopravy. Občané a Alternativa středočeské D3 jsou znepokojeni tím, že Středočeský kraj tento dokument ignoruje, a vyzývají ministra dopravy a hejtmanku k nápravě. Mimo jiné jde o větší využívání osobní železniční dopravy na úkor individuální automobilové a o budování moderních terminálů propojujících železnici, autobusy, nemotorovou a individuální dopravu. Takové terminály například chybí v Olbramovicích a Voticích, kde je o cestování vlakem velký zájem, avšak u nádraží není kde zaparkovat. Občané poukazují na IV. železniční koridor dobře spojující Prahu s jihem, jenž by mohl být lépe využíván, kdyby u železničních zastávek existovala parkovací místa, úschovny kol či kdyby byla zavedena kyvadlová doprava mezi autobusovými a vlakovými nádražími. I realizaci této infrastruktury občané žádají v souladu s Dopravní politikou ČR. 

Text otevřených dopisů hejtmance a ministru dopravy je zde.

Výzvy adresované hejtmance Jermanové se ale po přijetí prvních dopisů začaly vracet jako nepřijaté. Administrátor webových stránek Alternativy středočeské D3 Milan Makovec říká: „K mému dotazu, proč nejsou přijímány emaily s žádostmi o naplňování dopravní politiky, mi na IT oddělení krajského úřadu sdělili, že nastavení antispamu na tyto emaily nařídilo bezpečnostní oddělení úřadu.“

Hejtmanka Jermanová dlouhodobě prosazuje kontroverzní západní variantu středočeské dálnice D3 a odmítá se zabývat ve všech ohledech šetrnějším a hlavně rychlejším řešením dopravních problémů na jih od Prahy. Zablokováním komunikace s občany o této věci nasadila svému jednání korunu a posílila svoji pověst papalášské političky.

Alternativa středočeské D3, z. s., podporuje obce Posázaví, Benešovska a Voticka před negativními dopady kontroverzního projektu středočeské dálnice D3. Místo něj se snaží prosadit moderní efektivní řešení (AD3 0+), které je v souladu s principy udržitelné dopravy, státní Dopravní politikou, požadavky EU a s minimálními negativními dopady na okolí. Řešení AD3 0+ nemá nahradit dálnici, ale vyřešit stávající dopravní problémy.

KONTAKTY:
PhDr. Roman Andres, Alternativa středočeské D3, z. s., tel. 732 906 107
JUDr. Karla Chlumská, Alternativa středočeské D3, z. s., tel. 602 227 679

ODKAZY PRO EDITORY:

https://www.mdcr.cz/getattachment/Dokumenty/Strategie/Dopravni-politika-a-MFDI/Dopravni-politika-CR-pro-obdobi-2014-2020-s-vyhled/Dopravni-politika-CR-2014-–-2020.pdf.aspx

https://www.alternativad3.cz/hejtmanka-jermanova-ano-ve-stretu-zajmu/news/detail/1/2/52/0

https://www.alternativad3.cz/pro-media/1/142

https://benesovsky.denik.cz/ctenar-reporter/zlepsuje-skutecne-stredocesky-kraj-dopravu-20200313.html

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/prazska-doprava-na-pokraji-kolapsu-vznikl-plan-co-s-tim-82657

Vyděšený Kuba

21. 9. 2020 (Tisková zpráva)

Reakce Alternativy středočeské D3 na vystoupení předsedy jihočeské ODS Martina Kuby k problematice středočeské D3 v posledních dnech.

V minulém týdnu převzala média prohlášení předsedy jihočeské ODS Martina Kuby o tom, že je vyděšený z toho, že premiér Andrej Babiš bude přemýšlet (1). Potud by to byla jen úsměvná historka. Kritika západní varianty středočeské D3 se však v případě obcí a veřejnosti sjednocené pod peticí AD3 (4) opírá nikoliv o počet podpisů petice, nýbrž o odbornou revizi projektu západní varianty středočeské D3. Premiérovo „přemýšlení“ o efektivním řešení patové dopravní situace na jih od Prahy je tak zcela namístě.  

Na rozdíl od projektu západní varianty středočeské D3 je alternativní řešení AD3 0+ v souladu s požadavky Dopravní politiky ČR i Evropské unie, může pomoci lidem v regionu mnohem dříve a výrazně levněji. Zároveň nebude indukovat novou dopravu tak jako dálnice, nezlikviduje krajinu a neohrozí zdejší obce. Zhruba 60 km nové dálnice za neúnosných 62 mld. Kč by podle kritiků dopravu v území příliš nezlepšilo a způsobilo by naopak nové problémy, zejména zahlcení regionu další dopravou, otevření hodnotné krajiny Posázaví, Neveklovska a České Sibiře developerům nebo ohrožení vodních zdrojů.
Kuba tvrdí, že žádné jiné silniční varianty neexistují. Tím jen dokládá, že o problému nic neví. Kromě západní varianty existuje ještě východní varianta dálnice schválená stanoviskem EIA z roku 2012 a aktuálně navrhované „nedálniční“ řešení AD3 0+. Není jasné, jak Kuba vymezil dotčené území, o kterém tvrdí, že „zde bydlí 47.000 lidí a sotva jedno procento je proti dálnici“. Současně však propaguje dálnici, která má mít přinejmenším celorepublikový význam a kritizuje, že na petici Alternativy středočeské D3 jsou i podpisy lidí z jiných částí ČR.

Na webu ODS tvrdí, že „více než 600 tisíc Jihočechů bude zase jen čekat a další desítky let se posouvat v kolonách mezi Meznem a Prahou“. Myslí si snad, že Jihočeši netouží po ničem jiném, než jezdit autem do Prahy na místo kvalitního místního rozvoje? K problémům s výstavbou jihočeské D3 viz poznámky 5, 6, 7.

Krajské volby se blíží a Kuba se snaží získat  politické body u jihočechů za každou cenu, proto se také ohání rok starými údaji z petice Alternativy středočeské D3, aniž by se podrobněji seznámil s věcnou stránkou problému.

„Důrazně odmítáme žonglování s čísly a soupeření petic. Středočeskou D3 a její alternativy chápeme jako celospolečenské téma. Zničení krajiny a ohrožení obcí Českého Meránu, Voticka a dolního Posázaví, jakož i projekt středočeské D3 s pochybnými přínosy za proklamovaných 62 miliard se týká všech občanů“ říká předseda Alternativy středočeské D3 Roman Andres.

KONTAKTY:
Roman Andres, Alternativa středočeské D3, z. s., tel. 732 906 107

POZNÁMKY PRO EDITORY:
1. https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/ods-spustila-petici-za-dostavbu-d3-ve-strednich-cechach/1934037

2. https://www.alternativad3.cz/spor-o-stredoceskou-dalnici-d3-neni-soutez-petic-ale-hodnot/news/detail/1/2/60/0

3. http://zpravy.idnes.cz/poslanec-bastyr-nakoupil-pozemky-pod-dalnici-nyni-je-prodava-statu-1pc-/domaci.aspx?c=A120513_150210_praha-zpravy_ab

4. https://www.alternativad3.cz/petice

5. https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1095913550-nedej-se/219562248410037-rukojmi-developera

6. https://auto.tn.nova.cz/clanek/dalsi-dva-roky-navic-ministerstvo-odlozilo-dulezitou-cast-jihoceske-dalnice.html

7. https://zdopravy.cz/spatny-predpoklad-cena-nove-d3-u-budejovic-zatim-narostla-o-37-procent-39180/

Spor o středočeskou dálnici D3 není soutěž petic, ale hodnot

18. 9. 2020 (Tisková zpráva)

Reakce Alternativy středočeské D3 na článek „ODS spustila petici za dostavbu D3 ve středních Čechách“ ze dne 17. 9. 2020 (1)

Spor o středočeskou dálnici D3 není souboj zájmových skupin podepsaných na peticích, jak staví problém lídr ODS do krajský voleb. Jde o konkurenci různých veřejných zájmů a hodnot: ekonomický zisk firem, tranzitní doprava, zdraví občanů, kvalitní voda a půda, soukromé vlastnictví, svoboda, obyvatelnost krajiny, kvalita životního prostředí, ekologická a ekonomická stabilita regionu. Je s podivem, že pro ODS v případě vidiny dálnice tyto pojmy nic neznamenají.

ODS už měla několikrát v minulosti příležitost vybudovat kvalitní dopravní infrastrukturu vč. sítě dálnic. Výsledek je tristní: promarněné miliardy z evropských dotací i státního rozpočtu, rozestavěné nepropojené úseky po celé republice v důsledku salámové výstavby, nekoncepčnost, tunelování, korupce (2). V roce 2011 prohlásil Andrej Babiš: „Jsem přesvědčen, že resort dopravy patřil v minulosti z hlediska korupce k nejvíce rozkrádaným resortům v ČR. V českém podnikatelském prostředí se o tom mluví dlouho a všichni to kupodivu považují za naprosto přirozené a normální. Resort dopravy, který pláče, že nemá peníze, byl, a možná i stále je tunelován.“ (3)

Není jasné, odkud vzal pan Kuba podklady pro tvrzení, že „jenom 424 lidí je z dotčených obcí […] V obcích, kterých se stavba dotýká, žije 47 000 lidí.“ To je čirá demagogie. Spor o středočeskou dálnici D3 ovšem není soutěž petic, ale hodnot: tranzit vs. region, beton vs. voda, developer vs. občan. Jaká je však šance úspěšně postavit 60 km nové dálnice s mosty a tunely ve složitém terénu, když si stát dosud neporadil s mnohem méně náročnými projekty, které mohou přinést úlevu mnohem dříve?

A proč volá pan Kuba na pomoc Jihočechy? Zapomněl snad, že z Prahy do Jihočeského kraje už jedna dálnice (D4) vede? (13-15) Jejich zájem na stavbě megalomanských dopravních staveb je zřejmý – někteří členové jsou členy nejen Spolku pro výstavbu dálnice D3 a R4, ale i dalších podobných spolků (6), které prosazují výstavbu různých dopravních staveb. Problematickou povahu spolku ukazuje přehled minulosti některých jeho představitelů (7):

Václav Baštýř je bývalý poslanec za ODS. S dálnicí má mnohé zkušenosti: v roce 2010 spekulativně skoupil pozemky pod dálnicí D3, které následně prodal státu mnohonásobně dráž (8). K informacím o pozemcích měl přístup jako člen dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury.

Pavel Braha byl náměstkem na Ministerstvu dopravy, odkud odešel, když se ukázalo, že neoprávněně používá titul inženýr (9). Dále byl asistentem poslance Pavla Čiháka, který byl nucen opustit Krajskou správu a údržbu silnic Středočeského kraje kvůli podezření, že plánoval neprůhledné losovačky na opravy silnic s hejtmanem Davidem Rathem (10).

Marek Svoboda, ředitel a de facto vlastník Pragoprojektu, tedy firmy, která profituje z veřejných zakázek spojených s přípravou dálnice D3. Své významné dopravní zakázky si firma umí pohlídat, jak ukázala v roce 2010, kdy pro ŘSD připravovala výběrové řízení (11), jehož se následně sama účastnila. Svoboda během výstavby Pražského okruhu úkoloval díky plné moci od ŘSD i pracovníky státní organizace (12). Současná hejtmanka středočeského kraje Jermanová si nyní bezostyšně povolala Svobodu jako poradce pro urychlení výstavby středočeské D3 „ve veřejném zájmu“ (4, 5).

Alternativa středočeské D3 si váží podpory svých příznivců-petentů, z nichž většina žije v předmětném území, nicméně současně nepřeceňujeme význam podpory jednotlivců vyjádřené pouhým podpisem petice. Kritika západní varianty středočeské D3 se v případě obcí a veřejnosti sjednocené pod peticí AD3 opírá o odbornou revizi projektu středočeské dálnice D3. Řešení AD3 0+, které prosazují, vychází z důkladné znalosti dotčeného území, o které jde a částečně o již existující projekty ŘSD. 

Přílohy tiskové zprávy: 
Řešení AD3 0+ 
Rizika v trase středočeské D3

KONTAKTY:
PhDr. Roman Andres, Alternativa středočeské D3, z. s., tel. 732 906 107
JUDr. Michal Bernard, Ph.D., Advokátní kancelář Dohnal & Bernard, s. r. o., tel: 773 991 250

POZNÁMKY PRO EDITORY:

  1. https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/ods-spustila-petici-za-dostavbu-d3-ve-strednich-cechach/1934037
  2. https://domaci.ihned.cz/c1-66629950-rsd-je-v-podruci-externich-firem-ktere-nemaji-zajem-na-urychleni-vystavby-dalnic-tvrdi-jeho-byvaly-sef
  3. Andrej Babiš v rozhovoru pro Společnost pro rozvoj silniční dopravy 2011
  4. https://rakovnicky.denik.cz/z-regionu/urychleni-dostavby-d3-a-d4-resili-s-ministrem-dopravy-20190727.html
  5. https://www.alternativad3.cz/hejtmanka-jermanova-ano-ve-stretu-zajmu/news/detail/1/2/52/0
  6. Například: Spolek pro výstavbu SOKP, Společnost pro rozvoj silniční dopravy v České republice, z. s.
  7. http://www.dalniced3.cz/#spolek-pro-vystavbu-dalnice-d3-a-d4
  8. http://zpravy.idnes.cz/poslanec-bastyr-nakoupil-pozemky-pod-dalnici-nyni-je-prodava-statu-1pc-/domaci.aspx?c=A120513_150210_praha-zpravy_ab
  9. http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Asistenta-Babisova-poslance-dobehla-minulost-Rikal-o-sobe-ze-je-inzenyr-303119
  10. http://domaci.ihned.cz/c1-61536160-pavel-cihak-poslanec-ano-ve-sluzbach-davida-ratha
  11. http://ekonomika.idnes.cz/soutez-na-levne-dalnice-si-napsal-mozny-vitez-fo0-/ekonomika.aspx?c=A100524_213310_ekonomika_iky
  12. http://www.euro.cz/archiv/treti-strana-trojuhelniku-1033701
  13. Po brzké dostavbě dálnice D4 (Praha–Písek– ev. České Budějovice), modernizaci IV. železničního koridoru a modernizaci silnice I/3 se stane výstavba SD3 nadbytečnou. V těsné blízkosti by se tak ocitly hned 4 paralelní kapacitní dopravní trasy vedoucí od Prahy na jih. 
  14. Řešení AD3 nemá nahradit dálnici, ale vyřešit stávající dopravní problémy. 
  15. AD3 0+ na rozdíl od západní varianty středočeské D3 
  • je soubor opatření ve stávajících koridorech, který vyjde stát levněji o desítky miliard, nebude indukovat novou dopravu tak jako dálnice, 
  • nezlikviduje krajinu, zemědělskou půdu a vodní zdroje, neohrozí zdejší obce,
  • řeší zlepšení průjezdnosti a bezpečnosti na páteřní silnici I/3 a celkově zlepší dopravní obslužnost regionu na jih od Prahy, 
  • řeší příměstskou dopravu do hlavního města, což je zde hlavní dopravní problém,
  • nezahltí region další dopravou, otevření hodnotnou krajinu Posázaví, Neveklovska a České Sibiře developerům.

Alternativa středočeské D3 z. s. podporuje obce Posázaví, Benešovska a Voticka před negativními dopady kontroverzního projektu středočeské dálnice D3. Na místo něj se snaží prosadit moderní efektivní řešení (Alternativa 0+), které je v souladu s principy udržitelné dopravy, státní Dopravní politikou, požadavky EU a s minimálními negativními dopady na okolí. Alternativa středočeské D3 z. s. není ekologicky zaměřené sdružení, zabývá se danou problematikou z více hledisek. Svou činností pokrývá celých 60 km dlouhé území v koridoru SD3. Alternativa středočeské D3 z. s. spolupracuje mimo svých petentů volněji i dalšími obcemi a řadou expertů a soudních znalců. 

Středočeská D3 (SD3) pochází ze 70. let, posouzení EIA bylo na základě dat 1960–2010, územní a další schvalovací řízení mají probíhat až po roce 2020. S ohledem na další okolnosti, zejména nekvalitní přípravu projektu a průměrnou délku výstavby dálnic v ČR, je tedy možné dokončení projektu téměř jistě až po roce 2030. Toto má být řešení pro budoucí potřeby ČR v době očekávaných zásadních změn (ekonomika, technologie, klima aj.)? SD3 považujeme za dědictví minulosti, které naráží na aktuální situaci v území, jeho potřeby a výzvy. Zastaralé je tak i usnesení vlády z r. 1999, je zde nutnost opakování EIA v některých úsecích, prodlužování platnosti EIA etc. 

Představitelé rezortu dopravy v čele s ministrem Havlíčkem v médiích záměrně překrucují debatu o řešení dopravy na jih od Prahy

18. 9. 2020 (Tisková zpráva)

Nepravdivě je popisován i průběh schůzky Alternativy středočeské D3 (AD3) s premiérem Babišem konané dne 2. 9. na Úřadu vlády. Ohrazujeme se proti takovému klamání veřejnosti a uvádíme na pravou míru některé skutečnosti:

Není pravda, že by „už před týdnem trval na původní trase i premiér“ na setkání s představiteli AD3 2. 9. 2020 (2), jak uvádějí některá média. Sám premiér v loňském roce při své návštěvě Jílového u Prahy nad mapami zpochybnil západní variantu dálnice D3. „Zkapacitnění I/3 je na první pohled kratší, mohlo by být levnější a už tam ta silnice je,“ namítal Andrej Babiš při debatě se zástupci ŘSD, MD a Středočeského kraje. Premiér Babiš se na schůzce se zástupci AD3 2.9. 2020 nijak nevyjadřoval k dálnici, chtěl důkladně vysvětlit jimi navrhovaná řešení neutěšené dopravní situace jižně od Prahy. 
Ministr Havlíček v médiích neustále opakuje věty odporující faktu, že 2. 9. při jednání na Úřadu vlády dostal podrobné vysvětlení kritiky a obdržel podklady od zástupců Alternativy středočeské D3. Totožné podklady obdržel též premiér a generální ředitel ŘSD na schůzce s odpůrci SD3 2. 9. 2020. Veškeré předané materiály jsou přílohou této tiskové zprávy.

Již v roce 2016 mělo ŘSD v plánu zahájit stavbu v roce 2024 (10), avšak za předpokladu, že v roce 2016 bude mít rozhodnutí o umístění stavby. To se dosud nestalo, stavební úřad územní řízení opakovaně přerušuje z důvodu chybějících podkladů ze strany ŘSD. Rok 2024, který dnes avizuje ministr Havlíček i mluvčí ŘSD, je tedy vzhledem k dosavadním komplikacím  přípravy této extrémně složité stavby naprosto nereálný (6). Příprava středočeské dálnice se stále více komplikuje, prodražuje a reálný termín uskutečnění neustále odsouvá. Aktuálně Ministerstvo životního prostředí zrušilo rozhodnutí o výjimkách z ochrany živočichů (7). Na trase se vedou tři nové procesy EIA (8). Samotnému stanovisku EIA skončí platnost v roce 2022. Tyto skutečnosti pan ministr Havlíček dobře zná. Alarmující je, že klame veřejnost i starosty obcí a sází na falešné PR.

Organizace Alternativa středočeské D3 není lokální odpor v Posázaví, ani skupinka profesionálních sabotérů výstavby dálnic. 

Řešení AD3 0+ předkládané Alternativou středočeské D3 není východní trasou středočeské D3. 

Navrhované připojení zkapacitněné silnice I/3 k dálnici D1 vůbec nemusí být problematické, jak tradičně tvrdí stoupenci západní varianty SD3 a nově i ministr Havlíček. Po dokončení modernizace D1 a především dostavbě D35 se otevře severní cesta Praha-Ostrava a doprava na D1 může poklesnout o 20 – 30 procent. Po dokončení východní části Pražského okruhu (úsek D1 – Běchovice) též významně poklesne provoz na D1 do centra Prahy. AD3 0+ naopak (na rozdíl od plánované nové dálnice) z podstaty nezpůsobí nárůst dopravy. 

Dálnice by neulevila přetíženým silnicím od dopravy v dotyčném regionu. Naopak by indukovala další dopravu. 60–90 % přidané kapacity se podle expertních studií zaplní do 5 let. Pokud např. řidiči kamionu nabídne navigace zkratku přes střední Čechy po nové dálnici, určitě po ní pojede. Pokud ne, zůstane u osvědčených tras, například přes Německo. 

Není pravda, že by výstavbu západní varianty středočeské D3 vyžadovaly mezinárodní závazky ČR. Je to čistě na rozhodnutí ČR. Transevropská silnice E55 může docela klidně na vybraných úsecích zůstat bez přízviska „dálnice“. Stačí do příslušných dokumentů nahlédnout.         

Řešení AD3 0+ nemá nahradit dálnici, ale vyřešit stávající dopravní problémy. Bezpečnost a průjezdnost na silnici I/3 dosud nebyla uspokojivě vyřešena, jak tvrdí např. hejtmanka Středočeského kraje Jermanová (10). 

Dne 3. 8. 2020 na ČT24 řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl (5):  „(na středočeské D3) tady je velmi, ale skutečně velmi sofistikovaný odpor (…), ale pozor: ten odpor je skutečně jenom jedinců, organizované skupinky, nikoliv lidí, kterých se to týká (…), ti lidé se to naučili na jiných stavbách (…)“.
Ve skutečnosti více než 11 obcí sjednocených pod peticí AD3 upozorňuje na chybnou strategii Ministerstva dopravy realizovat projekt středočeské D3 (pochází z 80. let 20. století, následně resuscitován vládami ODS a ČSSD) v současné době a za každou cenu. Tato snaha je m.j. v příkrém rozporu s aktuálními vrcholnými strategickými dokumenty resortu dopravy: 

  • Dopravní politikou ČR, pro období 2014 – 2020 s výhledem do roku 2050 (3),
  • Nařízením Evropského parlamentu a Rady EU č. 1315/2013 o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě (4). 

Na vady projektu západní varianty středočeské D3, jakož i související hrozby plynoucí pro obce upozorňuje odborná revize projektu, kterou nechala zpracovat Alternativa středočeské D3, z.s.. Ministerstvo dopravy i ŘSD bohužel dlouhodobě kritizují v médiích nesouhlas obcí a odpůrce prezentují jako „potížisty“.

Zhruba 60 km nové dálnice za neúnosných 62 mld. Kč by podle kritiků dopravu v území příliš nezlepšilo a způsobilo by naopak nové problémy, zejména zahlcení regionu další dopravou, otevření hodnotné krajiny Posázaví, Neveklovska a České Sibiře developerům nebo ohrožení vodních zdrojů. Odpor sjednocených obcí proti dostavbě projektu dálnice z 80. let minulého století sílí. 

Michal Bernard, právní zástupce spolku, k tomu řekl: „Představitelé MD i ŘSD dlouhá léta praktikovali strategii „salámové metody“ výstavby, a trasování dálnic cestou nejmenšího očekávaného odporu. Bez ohledu na potřeby a limity daného území, bez ohledu na názor místních. Dopravní a ekonomické odůvodnění bylo mnohdy prokazováno až následovně (9). To se teď obrací proti nim.“ 

Roman Andres, předseda Alternativy středočeské D3, vysvětluje: „Nemalou motivací k výstavbě  západní varianty středočeské je bohužel i setrvačnost resortu dopravy a strach z ostudy, kdyby se dálnice nepostavila. Moudřejší by však bylo ukázat vůli ke kompromisu. Potřebujeme moderní řešení dopravy. Tím rozhodně není 30 let starý rizikový projekt dálnice v území mimo koridory, zdroje a cíle dálkové dopravy.“

Kontakty:
PhDr. Roman Andres, Alternativa středočeské D3, z. s., tel. 732 906 107
JUDr. Michal Bernard, Ph.D., Advokátní kancelář Dohnal & Bernard, s. r. o., tel: 773 991 250

POZNÁMKY PRO EDITORY:
V jaké fázi schvalovacího procesu se aktuálně nachází západní varianta středočeské D3? Zvýrazněné body ještě neproběhly:

  1. zásady územního rozvoje Středočeského kraje (ZUR)
  2. posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) + posudek MŽP
  3. dokumentace pro územní rozhodnutí (DÚR)
  4. řízení o výjimkách z ochrany zvláště chráněných druhů
  5. územní řízení (vč. závazných stanovisek a vyjádření VŠECH dotčených subjektů)
  6. dokumentace pro stavební povolení (DSP)
  7. stavební řízení 
  8. majetkoprávní vypořádání, vyvlastňování
  9. zadávací řízení na zhotovitele stavby

Alternativa středočeské D3 z.s. (v textu AD3) podporuje obce Posázaví, Benešovska a Voticka před negativními dopady kontroverzního projektu středočeské dálnice D3. Na místo něj se snaží prosadit řešení AD3 0+, které je v souladu s principy udržitelné dopravy, státní Dopravní politikou, požadavky EU a s minimálními negativními dopady na okolí. Alternativa středočeské D3 z.s. není ekologicky zaměřené sdružení, zabývá se danou problematikou z více hledisek. Svou činností pokrývá celých 60 km dlouhé území v koridoru SD3. AD3 spolupracuje mimo svých petentů volněji i s dalšími obcemi a řadou expertů a soudních znalců. 

Západní varianta středočeské D3 (v textu SD3) pochází ze 70. let 20. století, posouzení EIA proběhlo na základě dat 1960–2010, územní a další schvalovací řízení mají probíhat až po roce 2020. S ohledem na nekvalitní přípravu projektu a průměrnou délku výstavby dálnic v ČR je možné dokončení projektu téměř jistě až po roce 2030 (12). Toto má být řešení pro budoucí potřeby ČR v době očekávaných zásadních změn (ekonomika, technologie, klima (11))?

  1. https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/doprava/babis-se-sesel-s-odpurci-stredoceske-d3-vedene-pres-sazavi-k/r~85bd877cede311ea9c800cc47ab5f122/ převzato z ČTK
  2. https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3175296-uz-jedenact-obci-odmita-stredoceskou-cast-dalnice-d3-nekteri-jsou-pro-rozsireni 
  3. https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Strategie/Dopravni-politika-CR-pro-obdobi-2014-2020-s-vyhled
  4. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=CELEX%3A32013R1315
  5. https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096898594-udalosti-komentare/220411000370803/obsah/782059-doprava-prazsky-okruh-o-krok-blize-k-vystavbe v čase 16.40-17.40
  6. https://benesovsky.denik.cz/zpravy_region/dalnici-d3-u-prahy-hrozi-zpozdeni-jeji-osud-bude-mit-v-rukou-plzen-20190415.html
  7. https://www.alternativad3.cz/dalsi-problem-pro-stredoceskou-dalnici-d3-ministerstvo-zp-zrusilo-rozhodnuti-o-vyjimkach-z-ochrany-zivocichu/news/detail/1/2/56/0
  8. Na úseku MUK Jílové – MUK Hostěradice (ve fázi odvolání proti závěrům zjišťovacího řízení EIA), Odpočívka Dunávice se závěrem, že se bude plnohodnotně posuzovat, Kolektory na Pražském okruhu mezi MÚK Exit 1 D3 a MÚK Exit 82 (ve fázi zjišťovacího řízení).
  9. https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/220562248410019-zabijeni-povoleno DŮLEŽITÉ V ČASE 13.10-16.30 
  10. https://echo24.cz/a/SgPpy/jermanova-zaklekla-na-obce-pokud-nebudou-spolupracovat-na-priprave-d3-nebude-vodovodni-privadec
  11. https://zpravy.aktualne.cz/domaci/emise-z-dopravy-v-cesku-rostou-temer-nejrychleji-z-cele-eu/r~83f15c24975011e9b7740cc47ab5f122/
  12. https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/dostavba-d3-zacne-v-roce-2024-tvrdi-vlada-zcela-nerealne-reaguji-odpurci-40290922 

Další problém pro středočeskou dálnici D3. Ministerstvo ŽP zrušilo rozhodnutí o výjimkách z ochrany živočichů

7. 9. 2020 (Tisková zpráva)

Ministerstvo životního prostředí aktuálně zrušilo dvě vydaná rozhodnutí o výjimkách z ochrany živočichů - pro jeden úsek dálnice D3 a pro stavbu Týneckého přivaděče. Krajský úřad Plzeňského kraje musí znovu projednat žádost Ředitelství silnic a dálnic o udělení výjimky z ochrany zákonem chráněných druhů živočichů, pro které žádalo v souvislosti s přípravou středočeské dálnice D3. Odvolání podaly obce, vlastníci pozemků i spolky. Územní řízení pro středočeskou D3 nemůže proběhnout bez pravomocného udělení těchto výjimek, příprava stavby tak nabere další výrazný skluz.

MŽP v postupu KU Plzeňského kraje spatřuje podstatnou vadu řízení. Michal Bernard z Advokátní kanceláře Dohnal & Bernard, který dotčené obce a spolky zastupuje, k tomu říká: „S ohledem na argumentaci MŽP v obou rozhodnutích je více než pravděpodobné, že dojde ke zrušení povolení i pro zbývající dva úseky dálnice D3, Jesenice - Václavice a Václavice – Voračice. Vzhledem k nedostatkům v dokumentaci (např. neúplný výčet zvláště chráněných živočichů v území, zastaralost průzkumů aj.) i procesním komplikacím může proces schvalování výjimek ještě dlouho trvat a není vůbec jasné, zda výjimka kdy udělena bude.“  Středočeský kraj v čele s hejtmankou Jaroslavou Pokornou - Jermanovou (ANO) byl v minulosti usvědčen z podjatosti v rozhodování v souvislosti se středočeskou D3. V důsledku protežování kontroverzního projektu tzv. západní varianty středočeské D3 byla část rozhodovacího procesu – udělování výjimek z ochrany cenné přírody – odejmuta krajskému úřadu Středočeského kraje; Ministerstvo životního prostředí jím pověřilo plzeňský krajský úřad. Hejtmanka, jejímž poradcem se stal majitel Pragoprojektu (významný dodavatel v projektu středočeské D3) současně tlačí na obce: pokud nebudete spolupracovat v přípravě dálnice, nedostanete vodovod.

Příprava stavby dálnice D3 ve Středočeském kraji se tak dále komplikuje, po mnoha letech je stále na počátku, územní řízení se ještě nerozeběhlo, opakuje se proces posuzování vlivů na životní prostředí v úseku  Jílové – Hostěradice, zpracovává se nová EIA na vyústění D3 na Pražský okruh u Jesenice. Na počátku roku 2022 skončí platnost stanoviska EIA.

Poznámky pro editory:
https://benesovsky.denik.cz/zpravy_region/dalnici-d3-u-prahy-hrozi-zpozdeni-jeji-osud-bude-mit-v-rukou-plzen-20190415.html

https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/220562248410019-zabijeni-povoleno DŮLEŽITÉ V ČASE 13.10-16.30 

https://echo24.cz/a/SgPpy/jermanova-zaklekla-na-obce-pokud-nebudou-spolupracovat-na-priprave-d3-nebude-vodovodni-privadec

https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/dostavba-d3-zacne-v-roce-2024-tvrdi-vlada-zcela-nerealne-reaguji-odpurci-40290922 

https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3175296-uz-jedenact-obci-odmita-stredoceskou-cast-dalnice-d3-nekteri-jsou-pro-rozsireni 

https://eurozpravy.cz/domaci/politika/babis-si-dnes-vyslechl-odpurce-stredoceske-d3.df30c357

https://www.novinky.cz/domaci/clanek/v-jesenici-u-prahy-vznikne-nejsirsi-dalnice-v-cesku-40330113

Žádosti občanů hází úřad do spamu
28. 9. 2020
Téměř stovka občanů a Alternativa středočeské D3,…
Vyděšený Kuba
21. 9. 2020
Reakce Alternativy středočeské D3 na vystoupení…
Spor o středočeskou dálnici D3 není soutěž petic, ale hodnot
18. 9. 2020
Reakce Alternativy středočeské D3 na článek „ODS…
Premiér Babiš jednal s odpůrci středočeské dálnice D3 o řešení dopravy na jih od Prahy
2. 9. 2020
11 obcí, 1500 občanů a 6 spolků podepsaných pod…
Hejtmanka Jermanová (ANO) ve střetu zájmů
1. 9. 2020
Středočeská dálnice D3, protežovaná hejtmankou…
Lživá cena dálnice jako argument pro její výstavbu?
29. 8. 2020
Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) ve…
Je Dopravní politika ČR pouhým cárem papíru?
24. 8. 2020
Praha, 23. 8. 2020 - Iniciativa Alternativa…
Ředitelství silnic a dálnic plánuje pražský okruh u Jesenice rozšířit na osm pruhů
30. 6. 2020
Jesenice, 30. 6. 2020, tisková zpráva Alternativy…
Zlepšuje skutečně Středočeský kraj dopravu?
18. 3. 2020
Středočeský kraj pro zlepšení dopravní situace v…
Středočeská dálnice v roce 2024? Nereálné!
21. 7. 2019
Zahájení stavby středočeské D3 v roce 2024 je…
Ministerstvo dopravy propaguje kontroverzní dálnici na úkor místních lidí
17. 7. 2019
Ministerstvo dopravy proti lidem v regionu. Na…
Jesenice nesouhlasí se středočeskou dálnicí D3. Není zdaleka sama.
26. 5. 2019
Dne 23. května proběhla v Jesenici u Prahy beseda…
Projekt středočeské D3 ohrožuje rekreační zázemí Pražanů
28. 8. 2018
Jen málokdo nezná Posázaví, tradiční rekreační…
Válka o vodu v ČR začíná! Které ministerstvo bude na straně lidí?
18. 7. 2018
Žluté trávníky, vyprahlé zahrady, mrtvé lesy,…
Zanedbaná a nebezpečná silnice I/3, tzv. Benešovská
22. 2. 2018
Dne 21. února 2018 se na silnici I/3 u Bystřice…
Lobbisté a spekulanti si brousí zuby na dálnici D3
24. 4. 2017
Spolek pro výstavbu D3 a R4 svolal na dnešek do…
Splňte sliby v krajské dopravě, vyzývají spolky Starosty a nezávislé
25. 10. 2016
Spolky sdružené v iniciativě Alternativa…
Babišův týdeník manipuluje s krajskými volbami
23. 9. 2016
Týdeník 5plus2, jeden z titulů mediálního domu…
Starostové: špatnému projektu D3 se budeme aktivně bránit
9. 9. 2016
Na pozvání iniciativy Alternativa středočeské D3…
Dálnice D3 dopravní problémy středních Čech neřeší, shodli se občané v debatě
14. 6. 2016
Region jihu středních Čech potřebuje zlepšit…
Tento web používá ke správné činnosti cookies. Rozumím