ALTERNATIVA STŘEDOČESKÉ D3
Prosaďte výhodnější a šetrnější řešení dopravy na jih od Prahy! Náš hlas
loading

Aktuality

Jesenice nesouhlasí se středočeskou dálnicí D3. Není zdaleka sama.

26. 5. 2019 (Tisková zpráva)

Dne 23. května proběhla v Jesenici u Prahy beseda „Středočeská D3 u Jesenice: O projektu dálnice a jeho důsledcích pro okolí“. Odpor „zdola“, který se proti dálnici zdvihá, nelze přehlédnout: petici podepsalo více než 1100 lidí, proti stavbě je deset obcí a řada expertů potvrdila nevhodnodnost řešení i špatnou přípravu projektu. Stát však za každou cenu prosazuje projekt starý více než 40 let.

Obce na trase SD3 se bojí emisí a hluku, ztráty vodních a půdních zdrojů či zhoršení vodního a tepelného režimu krajiny. Obávají se rovněž živelného rozvoje průmyslových (logistických) staveb v blízkosti eventuální dálnice, které by negativně zasáhlo široké okolí. Obce se rovněž ohrazují proti postupu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a jsou zneklidněny i přístupem Krajského úřadu Středočeského kraje. Ten podle účastníků debaty nedostatečně řeší místní dopravní problémy (obchvaty obcí, odstranění kritických míst zejm. na silnici I/3), avšak prostřednictvím hejtmanky Jermanové (ANO) mohutně propaguje stavbu SD3. Dálnice však v reálu současné dopravní problémy těžko vyřeší a naopak bude indukovat další a rozsáhlejší dopravní zátěž okolí.

V Jesenici jsou již nyní překročeny hygienické limity v souvislosti s hlukem z okruhu. Odpovědí státu je úprava zákonných norem, manipulace s posudky apod. Stát také prosazuje další dálniční stavbu (SD3) v těsné blízkosti města. Ta je však v rozporu i s vládní strategii v boji se suchem, její projekt pracuje s neaktuální EIA (vyhodnocení vlivů na životní prostředí), chybějí mu potřebné posudky a jeho příprava je vadná. Např. v oblasti poddolovaného Jílovska byly průzkumné vrty dělány mimo plánovanou trasu. Zarážející je zejména skutečnost, že na celý projekt SD3 nebyla nikdy provedena nezávislá analýza nákladů a přínosů. Obří investici ve výši 60 miliard korun tak v podstatě stát plánuje naslepo, aniž by měl zjištěnu její návratnost.

Besedu pořádalo město Jesenice ve spolupráci s iniciativou Alternativa středočeské D3, jako hosté vystoupili senátoři PČR Zdeněk Hraba a Ladislav Kos a starosta Vestce Tibor Švec. Ladislav Kos chápe SD3 jako nebezpečí pro rekreační zázemí. Podle jeho názoru se politici, kteří o stavbě rozhodují, chtějí před volbami prezentovat počtem postavených kilometrů dálnic. Zdeněk Hraba upozornil na alternativu dálniční stavby. Lze rozšířit stávající silnici I/3, na níž je již naplánována řada staveb a úprav, které by vedly k jejímu zkapacitnění. Využít to, co je již připravené, by bylo logické. V debatě byla zmiňována též změna stavebního zákona, která plíživě oklešťuje práva občanů ve prospěch dodavatelů staveb, mezinárodního obchodu a developerů. Hojně byla tematizována analogie středočeské D3 s dálnicí D8: projekty obou staveb jsou kritizovány odborníky i obyvateli dané lokality, obě mají komplikovanou trasu (v případě D8 se již ukázalo, jaké následky trasování nese) a obě stavby jsou přitom enormně protežovány státní mocí.

Projekt středočeské D3 nemá dosud územní rozhodnutí, stavební povolení, ani další potřebná schválení – např. potřebné výjimky ohledně dopadů na chráněné druhy organismů a jejich biotopy.

Další relevantní odkazy:

https://www.nku.cz/scripts/rka/detail.asp?cisloakce=17/05&rok=0&sestava=0
http://www.alternativad3.cz/wp-content/uploads/2018/12/otevreny_dopis_predsedovi_vlady_Babisovi.pdf
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10782831463-nedej-se-plus/217562248410038-komu-zmizi-voda/

Ministerstvo životního prostředí prodloužilo platnost zastaralé EIA pro záměr středočeské D3
22. 3. 2024
Prodloužení, které může být v rozporu se zákonem…
Krajský soud rozhodl o udělení výjimek z ochrany přírody na části trasy středočeské D3
17. 10. 2023
Reakce Alternativy středočeské D3 na matoucí…
Dostavbu dálniční sítě způsobem „za každou cenu“ je nutné změnit
21. 7. 2023
Ministerstvo dopravy protežuje záměr středočeské…
Alternativa středočeské D3 reaguje na netransparentní postup Ministerstva dopravy otázkami
19. 1. 2023
Jednání ministra dopravy se starosty obcí za…
Posudek hydrogeologa komplikuje schvalovací proces středočeské dálnice D3
27. 9. 2022
Odborný posudek zaměřený na dopad uvažované…
Příprava klíčové stavby zlepšující bezpečnost a průjezdnost silnice I/3 u Benešova selhává
9. 6. 2022
Jaká je pak šance úspěšně postavit 60 km dálnice…
Odborný posudek prokazuje absenci prověření středočeské D3 z hlediska dopadu na klima
20. 5. 2022
Posudek prokazuje nesoulad projektu s aktuální…
Salámová metoda? Hra na jistotu.
27. 4. 2022
Kromě prodloužení zastaralého stanoviska EIA chce…
Ředitelství silnic a dálnic chce pro dálnici D3 prodloužit zastaralé stanovisko EIA
5. 4. 2022
ŘSD žádá pro středočeský úsek dálnice D3 o…
Znalecký posudek prokazuje geotechnická rizika projektu středočeské D3
12. 1. 2022
Nově zpracovaný znalecký posudek ve věci…
Platnost stanoviska EIA u středočeské D3 v roce 2022 podruhé vyprší
29. 11. 2021
Stanovisko EIA, které v roce 2011 schválilo…
Vyjádření Alternativy středočeské D3 k dostavbě dálnice D4
10. 6. 2021
Obce a spolky sdružené pod peticí iniciativy…
ODS do předvolebního klání vytahuje kartu středočeské D3
23. 4. 2021
Martin Kupka a Martin Kuba (oba ODS) chtějí…
AD3 a Hnutí Duha podaly stížnost na mluvčího Ředitelství silnic a dálnic ČR Jana Rýdla
11. 3. 2021
Hra na baviče a dopravního experta tiskového…
Žádosti občanů hází úřad do spamu
28. 9. 2020
Téměř stovka občanů a Alternativa středočeské D3,…
Vyděšený Kuba
21. 9. 2020
Reakce Alternativy středočeské D3 na vystoupení…
Spor o středočeskou dálnici D3 není soutěž petic, ale hodnot
18. 9. 2020
Reakce Alternativy středočeské D3 na článek „ODS…
Premiér Babiš jednal s odpůrci středočeské dálnice D3 o řešení dopravy na jih od Prahy
2. 9. 2020
11 obcí, 1500 občanů a 6 spolků podepsaných pod…
Hejtmanka Jermanová (ANO) ve střetu zájmů
1. 9. 2020
Středočeská dálnice D3, protežovaná hejtmankou…
Lživá cena dálnice jako argument pro její výstavbu?
29. 8. 2020
Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) ve…
Je Dopravní politika ČR pouhým cárem papíru?
24. 8. 2020
Praha, 23. 8. 2020 - Iniciativa Alternativa…
Ředitelství silnic a dálnic plánuje pražský okruh u Jesenice rozšířit na osm pruhů
30. 6. 2020
Jesenice, 30. 6. 2020, tisková zpráva Alternativy…
Zlepšuje skutečně Středočeský kraj dopravu?
18. 3. 2020
Středočeský kraj pro zlepšení dopravní situace v…
Středočeská dálnice v roce 2024? Nereálné!
21. 7. 2019
Zahájení stavby středočeské D3 v roce 2024 je…
Ministerstvo dopravy propaguje kontroverzní dálnici na úkor místních lidí
17. 7. 2019
Ministerstvo dopravy proti lidem v regionu. Na…
Jesenice nesouhlasí se středočeskou dálnicí D3. Není zdaleka sama.
26. 5. 2019
Dne 23. května proběhla v Jesenici u Prahy beseda…
Projekt středočeské D3 ohrožuje rekreační zázemí Pražanů
28. 8. 2018
Jen málokdo nezná Posázaví, tradiční rekreační…
Válka o vodu v ČR začíná! Které ministerstvo bude na straně lidí?
18. 7. 2018
Žluté trávníky, vyprahlé zahrady, mrtvé lesy,…
Zanedbaná a nebezpečná silnice I/3, tzv. Benešovská
22. 2. 2018
Dne 21. února 2018 se na silnici I/3 u Bystřice…
Lobbisté a spekulanti si brousí zuby na dálnici D3
24. 4. 2017
Spolek pro výstavbu D3 a R4 svolal na dnešek do…
Splňte sliby v krajské dopravě, vyzývají spolky Starosty a nezávislé
25. 10. 2016
Spolky sdružené v iniciativě Alternativa…
Babišův týdeník manipuluje s krajskými volbami
23. 9. 2016
Týdeník 5plus2, jeden z titulů mediálního domu…
Starostové: špatnému projektu D3 se budeme aktivně bránit
9. 9. 2016
Na pozvání iniciativy Alternativa středočeské D3…
Dálnice D3 dopravní problémy středních Čech neřeší, shodli se občané v debatě
14. 6. 2016
Region jihu středních Čech potřebuje zlepšit…