Aktuality
Jesenice nesouhlasí se středočeskou dálnicí D3. Není zdaleka sama.
26. 5. 2019 (Tisková zpráva)
Dne 23. května proběhla v Jesenici u Prahy beseda „Středočeská D3 u Jesenice: O projektu dálnice a jeho důsledcích pro okolí“. Odpor „zdola“, který se proti dálnici zdvihá, nelze přehlédnout: petici podepsalo více než 1100 lidí, proti stavbě je deset obcí a řada expertů potvrdila nevhodnodnost řešení i špatnou přípravu projektu. Stát však za každou cenu prosazuje projekt starý více než 40 let.
Obce na trase SD3 se bojí emisí a hluku, ztráty vodních a půdních zdrojů či zhoršení vodního a tepelného režimu krajiny. Obávají se rovněž živelného rozvoje průmyslových (logistických) staveb v blízkosti eventuální dálnice, které by negativně zasáhlo široké okolí. Obce se rovněž ohrazují proti postupu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a jsou zneklidněny i přístupem Krajského úřadu Středočeského kraje. Ten podle účastníků debaty nedostatečně řeší místní dopravní problémy (obchvaty obcí, odstranění kritických míst zejm. na silnici I/3), avšak prostřednictvím hejtmanky Jermanové (ANO) mohutně propaguje stavbu SD3. Dálnice však v reálu současné dopravní problémy těžko vyřeší a naopak bude indukovat další a rozsáhlejší dopravní zátěž okolí.
V Jesenici jsou již nyní překročeny hygienické limity v souvislosti s hlukem z okruhu. Odpovědí státu je úprava zákonných norem, manipulace s posudky apod. Stát také prosazuje další dálniční stavbu (SD3) v těsné blízkosti města. Ta je však v rozporu i s vládní strategii v boji se suchem, její projekt pracuje s neaktuální EIA (vyhodnocení vlivů na životní prostředí), chybějí mu potřebné posudky a jeho příprava je vadná. Např. v oblasti poddolovaného Jílovska byly průzkumné vrty dělány mimo plánovanou trasu. Zarážející je zejména skutečnost, že na celý projekt SD3 nebyla nikdy provedena nezávislá analýza nákladů a přínosů. Obří investici ve výši 60 miliard korun tak v podstatě stát plánuje naslepo, aniž by měl zjištěnu její návratnost.
Besedu pořádalo město Jesenice ve spolupráci s iniciativou Alternativa středočeské D3, jako hosté vystoupili senátoři PČR Zdeněk Hraba a Ladislav Kos a starosta Vestce Tibor Švec. Ladislav Kos chápe SD3 jako nebezpečí pro rekreační zázemí. Podle jeho názoru se politici, kteří o stavbě rozhodují, chtějí před volbami prezentovat počtem postavených kilometrů dálnic. Zdeněk Hraba upozornil na alternativu dálniční stavby. Lze rozšířit stávající silnici I/3, na níž je již naplánována řada staveb a úprav, které by vedly k jejímu zkapacitnění. Využít to, co je již připravené, by bylo logické. V debatě byla zmiňována též změna stavebního zákona, která plíživě oklešťuje práva občanů ve prospěch dodavatelů staveb, mezinárodního obchodu a developerů. Hojně byla tematizována analogie středočeské D3 s dálnicí D8: projekty obou staveb jsou kritizovány odborníky i obyvateli dané lokality, obě mají komplikovanou trasu (v případě D8 se již ukázalo, jaké následky trasování nese) a obě stavby jsou přitom enormně protežovány státní mocí.
Projekt středočeské D3 nemá dosud územní rozhodnutí, stavební povolení, ani další potřebná schválení – např. potřebné výjimky ohledně dopadů na chráněné druhy organismů a jejich biotopy.
Další relevantní odkazy:
https://www.nku.cz/scripts/rka/detail.asp?cisloakce=17/05&rok=0&sestava=0
http://www.alternativad3.cz/wp-content/uploads/2018/12/otevreny_dopis_predsedovi_vlady_Babisovi.pdf
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10782831463-nedej-se-plus/217562248410038-komu-zmizi-voda/
Aktuality
7. 10. 2024
17. 9. 2024
11. 9. 2024
6. 9. 2024
22. 3. 2024
17. 10. 2023
21. 7. 2023
11. 2. 2023
19. 1. 2023
18. 1. 2023
13. 1. 2023
19. 12. 2022
27. 9. 2022
9. 6. 2022
20. 5. 2022
5. 4. 2022
12. 1. 2022
7. 1. 2022
29. 11. 2021
10. 6. 2021
31. 5. 2021
23. 4. 2021
11. 3. 2021
18. 9. 2020
18. 9. 2020
7. 9. 2020
2. 9. 2020
1. 9. 2020
29. 8. 2020
24. 8. 2020
8. 7. 2020
30. 6. 2020
15. 6. 2020
18. 3. 2020
22. 11. 2019
21. 7. 2019
17. 7. 2019
26. 5. 2019
28. 8. 2018
18. 7. 2018
22. 2. 2018
24. 4. 2017
25. 10. 2016
23. 9. 2016
9. 9. 2016
1. 9. 2016
14. 6. 2016