Aktuality
Jsou železnice z Prahy do jižních Čech přetížené? A proč?
14. 9. 2020 (Komentář)
Železniční doprava je základní alternativou k dálkové dopravě po silnicích. Železnice mimo tranzitní koridory se však dlouhodobě nechávají chátrat, aby pak mohl přijít nějaký "expert" a říci: "Podívejte, vždyť tím vlakem nikdo nejezdí", a prosazovat další omezení provozu. Naopak některé spoje v Praze a okolí bývají přeplněné, podobně jako silnice. To vše spolu souvisí více, než se může na první pohled zdát. Příčinu neutěšeného stavu hledejme ve strategii Ministerstva dopravy.
V minulých desetiletích si někteří cestující zvykli na poloprázdné vlaky. To ale neplatí v okolí Prahy. Došlo sice ke zkapacitnění pražského železničního uzlu (otevření tzv. Nového spojení v roce 2008) a výraznému zlepšení nabídky příměstských spojů, zároveň však výrazně stoupl počet cestujících. Rychlíky mezi Benešovem a Prahou ve špičce bývají přeplněné. Není pravda, že kapacita osobní vlakové dopravy je zde vyčerpána, protože stačí zvýšit počet vagónů (obvykle jezdí jenom 4-5).
Protože IV. železniční koridor dosud není dokončen, mezi Benešovem a Táborem se ještě nejméně rok bude jezdit v úseku Heřmaničky-Sudoměřice po jediné koleji, což samozřejmě výrazně omezuje kapacitu trati a často způsobuje zpoždění (zvlášť v kombinaci s výlukami). Kvůli tomu jsou také značně omezené osobní vlaky z Benešova do Tábora a chybí zde několik zastávek (pouze jedna navíc má být zřízena na modernizovaném úseku). Vážnější je však situace v nákladní dopravě.
Nejde jen o spojení z Prahy na jih, ale o celou železniční síť. Téměř všechny tratě kromě koridorů jsou dlouhodobě zanedbávány (často se mluví o „optimalizaci“ či „modernizaci“ tratí, která však ve skutečnosti někdy vede i ke snížení kapacity tratě, i když při současné intenzitě provozu může krátkodobě šetřit náklady). Například do Německa funguje intenzivní nákladní přeprava v podstatě jen údolím Labe přes Děčín. V ostatních případech tomu brání nedostatečná kapacita tratí (a s tím související rychlost nákladní dopravy i velmi omezená nabídka spojů přes den).
Trať do Sedlčan patří k těm, kde neexistuje žádný pokrok snad už od doby, kdy byly parní vlaky nahrazeny motorovými. Od přeměny na pouhou turistickou atrakci ji zatím zachránilo zařazení do Pražské integrované dopravy. O poptávce po moderní dopravě v tomto úseku však nemůže být pochyb. Parkování s úmyslem přestoupit na rychlík dnes není jednoduché nejen v Benešově, ale už ani v Olbramovicích. A pokud bude kvalitní návaznost autobusů do Příbrami, výrazně se zlepší i spojení Benešov – Příbram, které se v současnosti kromě jediného přímého autobusu denně odehrává v podstatě jen přes Prahu (vůbec autobusové propojení obou sousedních okresů je velmi bídné, jako kdyby to byly nějaké dva znepřátelené státy). Možná by po modernizaci už nepůsobily tak utopicky ani úvahy o prodloužení trati a jejím napojení na Příbram.
Podobně jako alternativní silniční spojení, také alternativní vlakové spoje z Prahy do Č. Budějovic vedou přes Příbram a Písek. Z Příbrami do Prahy jedou oklikou přes Beroun (snad v dohledné budoucnosti má být časově a hlavně kapacitně nevyhovující úsek Beroun-Praha řešen novým tunelem).
Nevýhody příliš centralizované (nejen) železniční dopravy se projevily i v době karantény kvůli koronaviru, kdy koncentrace lidí na takových místech jako pražské Hlavní nádraží jistě neprospěla. Přeplněné spoje také odrazují cestující a přispívají k tomu, že se ucpávají všechny silnice směřující do Prahy.
Současný systém, kdy není možné téměř jakékoliv veřejné investice realizovat bez eurodotací, podporuje megalomanské projekty za desítky miliard, při nichž se dobře rozkrádají nějaké ty „drobné“. Železniční síť však umožňuje postupnou modernizaci. Je na čase s tím začít a nevymlouvat se na různé velikášské projekty (včetně vysokorychlostních tratí), které by mohly být realizovány možná někdy v daleké budoucnosti.
Václav Procházka
Aktuality
4. 12. 2024
28. 11. 2024
8. 10. 2024
7. 10. 2024
23. 9. 2024
17. 9. 2024
11. 9. 2024
6. 9. 2024
5. 9. 2024
27. 8. 2024
23. 8. 2024
13. 7. 2024
21. 6. 2024
11. 6. 2024
6. 5. 2024
10. 4. 2024
27. 3. 2024
22. 3. 2024
17. 3. 2024
24. 10. 2023
17. 10. 2023
16. 10. 2023
12. 10. 2023
5. 10. 2023
22. 9. 2023
24. 7. 2023
21. 7. 2023
6. 6. 2023
6. 6. 2023
5. 6. 2023
22. 5. 2023
30. 4. 2023
13. 2. 2023
13. 2. 2023
11. 2. 2023
7. 2. 2023
27. 1. 2023
19. 1. 2023
18. 1. 2023
13. 1. 2023
9. 1. 2023
19. 12. 2022
11. 12. 2022
25. 10. 2022
6. 10. 2022
27. 9. 2022
9. 6. 2022
20. 5. 2022
13. 4. 2022
5. 4. 2022
20. 3. 2022
1. 3. 2022
16. 2. 2022
25. 1. 2022
21. 1. 2022
12. 1. 2022
7. 1. 2022
29. 11. 2021
7. 9. 2021
13. 8. 2021
12. 8. 2021
10. 6. 2021
2. 6. 2021
31. 5. 2021
21. 5. 2021
19. 5. 2021
15. 5. 2021
23. 4. 2021
18. 4. 2021
16. 4. 2021
10. 4. 2021
11. 3. 2021
22. 12. 2020
21. 12. 2020
21. 12. 2020
5. 11. 2020
30. 9. 2020
18. 9. 2020
18. 9. 2020
14. 9. 2020
7. 9. 2020
2. 9. 2020
2. 9. 2020
1. 9. 2020
29. 8. 2020
24. 8. 2020
20. 8. 2020
8. 7. 2020
30. 6. 2020
24. 6. 2020
19. 6. 2020
15. 6. 2020
18. 3. 2020
22. 11. 2019
30. 10. 2019
21. 7. 2019
17. 7. 2019
26. 5. 2019
22. 12. 2018
13. 12. 2018
7. 12. 2018
10. 11. 2018
28. 8. 2018
18. 7. 2018
1. 6. 2018
22. 2. 2018
10. 2. 2018
1. 7. 2017
24. 4. 2017
1. 3. 2017
21. 1. 2017
25. 10. 2016
23. 9. 2016
9. 9. 2016
1. 9. 2016
14. 6. 2016