ALTERNATIVA STŘEDOČESKÉ D3
Iniciativa za účelné a hospodárné řešení dopravy ve středních Čechách
loading

Aktuality

Jsou železnice z Prahy do jižních Čech přetížené? A proč?

14. 9. 2020 (Komentář)

Železniční doprava je základní alternativou k dálkové dopravě po silnicích. Železnice mimo tranzitní koridory se však dlouhodobě nechávají chátrat, aby pak mohl přijít nějaký "expert" a říci: "Podívejte, vždyť tím vlakem nikdo nejezdí", a prosazovat další omezení provozu. Naopak některé spoje v Praze a okolí bývají přeplněné, podobně jako silnice. To vše spolu souvisí více, než se může na první pohled zdát. Příčinu neutěšeného stavu hledejme ve strategii Ministerstva dopravy.

V minulých desetiletích si někteří cestující zvykli na poloprázdné vlaky. To ale neplatí v okolí Prahy. Došlo sice ke zkapacitnění pražského železničního uzlu (otevření tzv. Nového spojení v roce 2008) a výraznému zlepšení nabídky příměstských spojů, zároveň však výrazně stoupl počet cestujících. Rychlíky mezi Benešovem a Prahou ve špičce bývají přeplněné. Není pravda, že kapacita osobní vlakové dopravy je zde vyčerpána, protože stačí zvýšit počet vagónů (obvykle jezdí jenom 4-5). 

Protože IV. železniční koridor dosud není dokončen, mezi Benešovem a Táborem se ještě nejméně rok bude jezdit v úseku Heřmaničky-Sudoměřice po jediné koleji, což samozřejmě výrazně omezuje kapacitu trati a často způsobuje zpoždění (zvlášť v kombinaci s výlukami). Kvůli tomu jsou také značně omezené osobní vlaky z Benešova do Tábora a chybí zde několik zastávek (pouze jedna navíc má být zřízena na modernizovaném úseku). Vážnější je však situace v nákladní dopravě.

Nejde jen o spojení z Prahy na jih, ale o celou železniční síť. Téměř všechny tratě kromě koridorů jsou dlouhodobě zanedbávány (často se mluví o „optimalizaci“ či „modernizaci“ tratí, která však ve skutečnosti někdy vede i ke snížení kapacity tratě, i když při současné intenzitě provozu může krátkodobě šetřit náklady). Například do Německa funguje intenzivní nákladní přeprava v podstatě jen údolím Labe přes Děčín. V ostatních případech tomu brání nedostatečná kapacita tratí (a s tím související rychlost nákladní dopravy i velmi omezená nabídka spojů přes den). 

Trať do Sedlčan patří k těm, kde neexistuje žádný pokrok snad už od doby, kdy byly parní vlaky nahrazeny motorovými. Od přeměny na pouhou turistickou atrakci ji zatím zachránilo zařazení do Pražské integrované dopravy. O poptávce po moderní dopravě v tomto úseku však nemůže být pochyb. Parkování s úmyslem přestoupit na rychlík dnes není jednoduché nejen v Benešově, ale už ani v Olbramovicích. A pokud bude kvalitní návaznost autobusů do Příbrami, výrazně se zlepší i spojení Benešov – Příbram, které se v současnosti kromě jediného přímého autobusu denně odehrává v podstatě jen přes Prahu (vůbec autobusové propojení obou sousedních okresů je velmi bídné, jako kdyby to byly nějaké dva znepřátelené státy). Možná by po modernizaci už nepůsobily tak utopicky ani úvahy o prodloužení trati a jejím napojení na Příbram.

Podobně jako alternativní silniční spojení, také alternativní vlakové spoje z Prahy do Č. Budějovic vedou přes Příbram a Písek. Z Příbrami do Prahy jedou oklikou přes Beroun (snad v dohledné budoucnosti má být časově a hlavně kapacitně nevyhovující úsek Beroun-Praha řešen novým tunelem).  
Nevýhody příliš centralizované (nejen) železniční dopravy se projevily i v době karantény kvůli koronaviru, kdy koncentrace lidí na takových místech jako pražské Hlavní nádraží jistě neprospěla. Přeplněné spoje také odrazují cestující a přispívají k tomu, že se ucpávají všechny silnice směřující do Prahy. 
Současný systém, kdy není možné téměř jakékoliv veřejné investice realizovat bez eurodotací, podporuje megalomanské projekty za desítky miliard, při nichž se dobře rozkrádají nějaké ty „drobné“. Železniční síť však umožňuje postupnou modernizaci. Je na čase s tím začít a nevymlouvat se na různé velikášské projekty (včetně vysokorychlostních tratí), které by mohly být realizovány možná někdy v daleké budoucnosti.

Václav Procházka
 

Chceme všichni jezdit jen do Prahy?
15. 9. 2020
Autobusy i osobní vlaky ve středních Čechách jsou…
Jsou železnice z Prahy do jižních Čech přetížené? A proč?
14. 9. 2020
Železniční doprava je základní alternativou k…
Premiér Babiš jednal s odpůrci středočeské dálnice D3 o řešení dopravy na jih od Prahy
2. 9. 2020
11 obcí, 1500 občanů a 6 spolků podepsaných pod…
Otevřený dopis předsedovi vlády ČR Andreji Babišovi
2. 9. 2020
Vážený pane premiére, minimálně 11 obcí, 6 spolků…
Dálnice a krajské volby
1. 9. 2020
Stojíme před volbami do krajského zastupitelstva.…
Hejtmanka Jermanová (ANO) ve střetu zájmů
1. 9. 2020
Středočeská dálnice D3, protežovaná hejtmankou…
Lživá cena dálnice jako argument pro její výstavbu?
29. 8. 2020
Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) ve…
Je Dopravní politika ČR pouhým cárem papíru?
24. 8. 2020
Praha, 23. 8. 2020 - Iniciativa Alternativa…
Žádáme hejtmanku a ministra dopravy o naplňování Dopravní politiky ČR
20. 8. 2020
Žádejte hejtmanku a ministra dopravy o naplňování…
Nezahálíme, ale potřebujeme vaši pomoc
4. 8. 2020
I když jsou prázdniny a dovolené v plném proudu,…
Ředitelství silnic a dálnic plánuje pražský okruh u Jesenice rozšířit na osm pruhů
30. 6. 2020
Jesenice, 30. 6. 2020, tisková zpráva Alternativy…
Jermanová 4. v anketě Ropák 2019
30. 6. 2020
Pěkné 4. místo obsadila hejtmanka Středočeského…
Vyhlásili jsme novou sbírku na odborné posudky. Pomozte nám.
24. 6. 2020
Ještě jednou děkujeme všem dárcům ze sbírky…
Zpravodaj č. 23 právě vyšel
21. 6. 2020
Vážení příznivci Alternativy středočeské D3,
Vyfoť hada
7. 4. 2020
Vážení příznivci Alternativy středočeské D3,…
Nový Zpravodaj AD3 č. 22
3. 4. 2020
Přečtěte si poslední vydání našeho Zpravodaje
O nás bez nás?
31. 3. 2020
Již jednou se o nás v historii takto jednalo.…
Dopravní žurnál babky kořenářky č. 3
30. 3. 2020
Právě vyšel!
Výroční zpráva AD3 za rok 2019
29. 3. 2020
Alternativa středočeské D3 z.s. vydala svou…
Světový den vody
25. 3. 2020
Dvacátý druhý březen je Světový den vody. Slaví…
Zlepšuje skutečně Středočeský kraj dopravu?
18. 3. 2020
Středočeský kraj pro zlepšení dopravní situace v…
Co je to vlastně veřejný zájem?
22. 12. 2019
Je to kouzelné slůvko, něco jako abrakadabra,…
Nevědomost je největší nepřítel aneb reportáž z akce Informační stánek ŘSD v Jílovém u Prahy
30. 10. 2019
V pondělí 21. 10. 2019 se na náměstí v Jílovém u…
Středočeská D3 a její alternativy
1. 8. 2019
Výzva premiérovi ČR Andreji Babišovi
Středočeská dálnice v roce 2024? Nereálné!
21. 7. 2019
Zahájení stavby středočeské D3 v roce 2024 je…
Ministerstvo dopravy propaguje kontroverzní dálnici na úkor místních lidí
17. 7. 2019
Ministerstvo dopravy proti lidem v regionu. Na…
Jesenice nesouhlasí se středočeskou dálnicí D3. Není zdaleka sama.
26. 5. 2019
Dne 23. května proběhla v Jesenici u Prahy beseda…
Středočeská D3: výhledy a možnosti
25. 12. 2018
Argumentem pro západní variantu D3 je pomoc…
Odpovědi na otázku „PROČ“ předsedovi vlády Andreji Babišovi
22. 12. 2018
Vážený pane předsedo vlády, nebyli jsme přítomni…
Plánovaná dálnice má jít přes území plné munice
13. 12. 2018
Západní varianta dálnice D3, prosazovaná…
Pohádky pro dospělé z resortu dopravy
10. 12. 2018
Ministerstvo dopravy prosazuje předraženou…
Tisem se brání před staviteli D3
10. 12. 2018
Středočeský kraj zrušil stavební uzávěru na…
Obce se brání projektu D3 – příklad Šebáňovic
7. 12. 2018
Šebáňovice jsou malá vesnice, část městyse…
Malý český horor
1. 12. 2018
Občas mne situace donutí, abych si dal do pořádku…
Suché zákony proti mokré vodě aneb anabáze jedné stavební uzávěry
10. 11. 2018
Dnes a téměř denodenně čteme v tisku, vidíme na…
Projekt středočeské D3 ohrožuje rekreační zázemí Pražanů
28. 8. 2018
Jen málokdo nezná Posázaví, tradiční rekreační…
Válka o vodu v ČR začíná! Které ministerstvo bude na straně lidí?
18. 7. 2018
Žluté trávníky, vyprahlé zahrady, mrtvé lesy,…
Reakce na článek „Dálnice ano či ne“, otištěný v Jílovských novinách V/2018.
1. 6. 2018
V uvedeném článku se objevila zavádějící či…
Zanedbaná a nebezpečná silnice I/3, tzv. Benešovská
22. 2. 2018
Dne 21. února 2018 se na silnici I/3 u Bystřice…
Středočeská D3 jako politikum, lobby a arogance
10. 2. 2018
Jak se v Čechách plánují dálnice v době, kdy se v…
Prodloužení platnosti EIA k záměru středočeské dálnice D3 snadno a rychle
1. 7. 2017
Dne 2. června 2017 vydalo ministerstvo životního…
Lobbisté a spekulanti si brousí zuby na dálnici D3
24. 4. 2017
Spolek pro výstavbu D3 a R4 svolal na dnešek do…
Co se (NE)ví o plánované dálnici D3 u Maršovic
22. 3. 2017
Vzhledem k dosud převažujícím zprávám o…
Problémy s vodou se stavbou středočeské dálnice D3 nekončí, ale začínají!
1. 3. 2017
Stručná reakce na komentář České televize ze dne…
Jak (NE)má vypadat doopravdy dobrá doprava na jih od Prahy? I
21. 1. 2017
Západní varianta středočeské dálnice D3 má pro…
Císařovy nové šaty
22. 12. 2016
Ta Andersenova pohádka mě zaujala už v dětství a…
Splňte sliby v krajské dopravě, vyzývají spolky Starosty a nezávislé
25. 10. 2016
Spolky sdružené v iniciativě Alternativa…
Babišův týdeník manipuluje s krajskými volbami
23. 9. 2016
Týdeník 5plus2, jeden z titulů mediálního domu…
Starostové: špatnému projektu D3 se budeme aktivně bránit
9. 9. 2016
Na pozvání iniciativy Alternativa středočeské D3…
ANO, pane ministře...
25. 8. 2016
Život a zdraví tisíců lidí v obcích ležících na…
Dálnice D3 dopravní problémy středních Čech neřeší, shodli se občané v debatě
14. 6. 2016
Region jihu středních Čech potřebuje zlepšit…