ALTERNATIVA STŘEDOČESKÉ D3
Iniciativa za účelné a hospodárné řešení dopravy ve středních Čechách
loading

Aktuality

Středočeská D3 a její alternativy

1. 8. 2019 (Dopis)

Výzva premiérovi ČR Andreji Babišovi

Vážený pane premiére,

projekt západní varianty středočeské dálnice D3 (dále jen SD3) již dlouho odčerpává prostředky i pozornost od mnohem potřebnějších opatření, což dále zvětšuje prostor pro plýtvání, korupci, spekulace a navyšování finančních nákladů. Roste však i odpor proti tomuto kontroverznímu projektu. SD3 má pro dotčený region v nepřijatelném časovém horizontu a za přemrštěnou cenu několik nejasných přínosů a mnoho jasných nevýhod. Souhrn vad a nedostatků uvádíme v příloze této výzvy. Jsme zastánci alternativního řešení dopravy v dotyčném území, jehož návrh zasíláme k další debatě rovněž v příloze. 

Příprava SD3 těžce vázne a díky nesrovnalostem v projektu a ztrátě jeho smyslu se vzmohla silná vlna odpůrců vč. měst a obcí (Jesenice, Okrouhlo, Jílové, Krňany, Lešany, Tisem, Václavice, Maršovice, Šebáňovice aj.). Reálně není možné dálnici dostavět před rokem 2030, půjde-li to vůbec. Mnohem snadnější, ale především časově dostupnější a přitom výrazně levnější je zaměřit se na soubor opatření spočívajících převážně ve zvýšení kapacity a bezpečnosti páteřní silnice I/3 a ve zlepšení veřejné dopravy. 

Schvalovací proces SD3 je prakticky na začátku. Projekt má za sebou zanesení do zásad územního rozvoje Středočeského kraje (ZUR, aktuálně přezkoumáváno správním soudem), posouzení vlivu na životní prostředí EIA (byť již zastaralé) a připravuje se dokumentace pro územní rozhodnutí. 

Záměr dosud NEPROŠEL řízením  o výjimkách z ochrany zvláště chráněných druhů, územním řízením (vč. závazných stanovisek a vyjádření VŠECH dotčených subjektů), záměr nemá dokumentaci pro stavební povolení a pochopitelně ani stavební povolení a vypořádání vztahů s vlastníky dotčených pozemků. Proces EIA se bude částečně opakovat.

Vyzýváme Vás:

  1. Zasaďte se o ochranu dotčeného území a jeho obyvatel před vážnými negativními a nevratnými změnami v souvislosti s plánovanou středočeskou D3. 
  2. Zastavte špatnou přípravu špatného projektu středočeské D3 v tzv. západní variantě a požadujte užitečnější a mnohem levnější dopravní řešení pro občany ČR, a ne pro zahraniční kamiony. Vyplatí se to.  
  3. Bezodkladně a důsledně zlepšete průjezdnost a bezpečnost dopravy na páteřní silnici I/3 – především s pomocí dostavby obchvatů obcí Benešov, Olbramovice, Miličín, přidáním jízdních pruhů a mimoúrovňových křižovatek. Urychleně dobudujte poslední chybějící úsek dálnice D4  z Prahy do Českých Budějovic přes Písek. 
  4. Místo další propagace SD3 dořešte v co nejkratší době další zlepšující dopravní opatření v předmětném území ve spolupráci s vedením krajského úřadu Středočeského kraje a ŘSD. 
  5. Nepodporujte projekty, které zhoršují životní prostředí lidí a zhoršují schopnost území ČR vyrovnat se s důsledky klimatické změny – zejm. sucha.

ARGUMENTY

  • Projekt SD3 stojí na neaktuálních podkladech, obsahuje vady a rozpory, je neustále záplatován a tím vším představuje řadu rizik a ohrožuje dané území (obce) – např. zhorší vodní a tepelný režim krajiny v době problémů se suchem, poškodí povrchové i podzemní zdroje vody, zvýší zranitelnost daného území a šance obcí na autonomní rozvoj.
  • Příprava SD3 je dokonalou paralelou dálnice D8 se všemi škodlivými dopady na obce, státní finance a životní prostředí. SD3 je pro stát ekonomicky nevýhodná (1 miliarda/km), komplikovaná a časově vzdálená. 
  • Po brzké dostavbě dálnice D4 (Praha–Písek–České Budějovice), modernizaci IV. železničního koridoru a modernizaci silnice I/3 se stane výstavba SD3 nadbytečnou. V těsné blízkosti by se tak ocitly hned 4 paralelní kapacitní dopravní trasy vedoucí od Prahy na jih.
  • Projekt SD3 pochází ze 70. let, posouzení EIA bylo na základě dat 1960–2010, územní a další schvalovací řízení mají probíhat až po roce 2019. S ohledem na další okolnosti, zejména nekvalitní přípravu projektu a průměrnou délku výstavby dálnic v ČR, je tedy možné dokončení projektu téměř jistě až po roce 2030. Toto má být řešení pro budoucí potřeby ČR v době očekávaných zásadních změn (ekonomika, technologie, klima aj.)?

PTEJTE SE SVÝCH PRODÁLNIČNÍCH PARTNERŮ 

  1. Jak chtějí dokázat SD3 postavit a z jakých zdrojů má být financována, když si dosud nedokázalo poradit s menšími, avšak potřebnějšími stavbami?
  2. Proč dosud nezvládli zajistit bezpečnost a plynulost provozu na silnici I/3 a nepostavily se obchvaty obcí Olbramovice, Miličín, MÚ křižovatky a zahloubení u Benešova, proč zde chybí 1–2 jízdní pruhy a bezpečné nájezdy a MÚK?
  3. Jak zajistí, aby v případě existence SD3 nebyla silnice I/3 nadále přetěžována tranzitní dopravou a obce zde nebyly ohrožovány?
  4. Proč Krajský úřad Středočeského kraje pod vedením hejtmanky Jermanové (ANO) nekriticky upřednostňuje SD3 (a byl v této věci oficiálně shledán podjatým ve správním řízení), namísto toho, aby potřebnou kapacitu napřel do dlouho připravovaných a slibovaných lokálních řešení?
  5. Proč ŘSD vůbec nepočítá s tolik potřebným obchvatem Miličína?

Za iniciativu Alternativa středočeské D3 s pozdravem
 
PhDr. Roman Andres
PhDr. Pavel Šidák, Ph.D.
Ing. Milan Makovec
JUDr. Karla Chlumská
JUDr. Michal Bernard, Ph.D.

A dalších více než 1100 signatářů petice, 11 obcí a 3 spolupracující spolky, řada externích odborných spolupracovníků ... a další, které nazýváte (poněkud nepřesně) ekologickými aktivisty. 
Neustále nás přibývá! 

Výzva zaznamenejme minutku klidu
28. 10. 2020
Milí příznivci Alternativy středočeské D3, člověk…
Potíže růstu, nebo růst potíží?
5. 10. 2020
Z tisku se dočteme, že „Zprovoznění D3 u Českých…
Nepropásněte příležitost – jděte k volbám. Volte proti dálnici a pro AD3 0+!
30. 9. 2020
Vážení příznivci Alternativy středočeské D3,…
Pokrytci
29. 9. 2020
Na internetu a v mediích proběhla nedávno  zpráva…
Žádosti občanů hází úřad do spamu
28. 9. 2020
Téměř stovka občanů a Alternativa středočeské D3,…
Byli jsme poškozeni v médiích
25. 9. 2020
Vážení, Alternativa středočeské D3 nemá nic…
Vyděšený Kuba
21. 9. 2020
Reakce Alternativy středočeské D3 na vystoupení…
Spor o středočeskou dálnici D3 není soutěž petic, ale hodnot
18. 9. 2020
Reakce Alternativy středočeské D3 na článek „ODS…
Chceme všichni jezdit jen do Prahy?
15. 9. 2020
Autobusy i osobní vlaky ve středních Čechách jsou…
Jsou železnice z Prahy do jižních Čech přetížené? A proč?
14. 9. 2020
Železniční doprava je základní alternativou k…
Premiér Babiš jednal s odpůrci středočeské dálnice D3 o řešení dopravy na jih od Prahy
2. 9. 2020
11 obcí, 1500 občanů a 6 spolků podepsaných pod…
Otevřený dopis předsedovi vlády ČR Andreji Babišovi
2. 9. 2020
Vážený pane premiére, minimálně 11 obcí, 6 spolků…
Dálnice a krajské volby
1. 9. 2020
Stojíme před volbami do krajského zastupitelstva.…
Hejtmanka Jermanová (ANO) ve střetu zájmů
1. 9. 2020
Středočeská dálnice D3, protežovaná hejtmankou…
Lživá cena dálnice jako argument pro její výstavbu?
29. 8. 2020
Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) ve…
Je Dopravní politika ČR pouhým cárem papíru?
24. 8. 2020
Praha, 23. 8. 2020 - Iniciativa Alternativa…
Žádáme hejtmanku a ministra dopravy o naplňování Dopravní politiky ČR
20. 8. 2020
Žádejte hejtmanku a ministra dopravy o naplňování…
Nezahálíme, ale potřebujeme vaši pomoc
4. 8. 2020
I když jsou prázdniny a dovolené v plném proudu,…
Ředitelství silnic a dálnic plánuje pražský okruh u Jesenice rozšířit na osm pruhů
30. 6. 2020
Jesenice, 30. 6. 2020, tisková zpráva Alternativy…
Jermanová 4. v anketě Ropák 2019
30. 6. 2020
Pěkné 4. místo obsadila hejtmanka Středočeského…
Vyhlásili jsme novou sbírku na odborné posudky. Pomozte nám.
24. 6. 2020
Ještě jednou děkujeme všem dárcům ze sbírky…
Zpravodaj č. 23 právě vyšel
21. 6. 2020
Vážení příznivci Alternativy středočeské D3,
Vyfoť hada
7. 4. 2020
Vážení příznivci Alternativy středočeské D3,…
Nový Zpravodaj AD3 č. 22
3. 4. 2020
Přečtěte si poslední vydání našeho Zpravodaje
O nás bez nás?
31. 3. 2020
Již jednou se o nás v historii takto jednalo.…
Dopravní žurnál babky kořenářky č. 3
30. 3. 2020
Právě vyšel!
Výroční zpráva AD3 za rok 2019
29. 3. 2020
Alternativa středočeské D3 z.s. vydala svou…
Světový den vody
25. 3. 2020
Dvacátý druhý březen je Světový den vody. Slaví…
Zlepšuje skutečně Středočeský kraj dopravu?
18. 3. 2020
Středočeský kraj pro zlepšení dopravní situace v…
Co je to vlastně veřejný zájem?
22. 12. 2019
Je to kouzelné slůvko, něco jako abrakadabra,…
Nevědomost je největší nepřítel aneb reportáž z akce Informační stánek ŘSD v Jílovém u Prahy
30. 10. 2019
V pondělí 21. 10. 2019 se na náměstí v Jílovém u…
Středočeská D3 a její alternativy
1. 8. 2019
Výzva premiérovi ČR Andreji Babišovi
Středočeská dálnice v roce 2024? Nereálné!
21. 7. 2019
Zahájení stavby středočeské D3 v roce 2024 je…
Ministerstvo dopravy propaguje kontroverzní dálnici na úkor místních lidí
17. 7. 2019
Ministerstvo dopravy proti lidem v regionu. Na…
Jesenice nesouhlasí se středočeskou dálnicí D3. Není zdaleka sama.
26. 5. 2019
Dne 23. května proběhla v Jesenici u Prahy beseda…
Středočeská D3: výhledy a možnosti
25. 12. 2018
Argumentem pro západní variantu D3 je pomoc…
Odpovědi na otázku „PROČ“ předsedovi vlády Andreji Babišovi
22. 12. 2018
Vážený pane předsedo vlády, nebyli jsme přítomni…
Plánovaná dálnice má jít přes území plné munice
13. 12. 2018
Západní varianta dálnice D3, prosazovaná…
Pohádky pro dospělé z resortu dopravy
10. 12. 2018
Ministerstvo dopravy prosazuje předraženou…
Tisem se brání před staviteli D3
10. 12. 2018
Středočeský kraj zrušil stavební uzávěru na…
Obce se brání projektu D3 – příklad Šebáňovic
7. 12. 2018
Šebáňovice jsou malá vesnice, část městyse…
Malý český horor
1. 12. 2018
Občas mne situace donutí, abych si dal do pořádku…
Suché zákony proti mokré vodě aneb anabáze jedné stavební uzávěry
10. 11. 2018
Dnes a téměř denodenně čteme v tisku, vidíme na…
Projekt středočeské D3 ohrožuje rekreační zázemí Pražanů
28. 8. 2018
Jen málokdo nezná Posázaví, tradiční rekreační…
Válka o vodu v ČR začíná! Které ministerstvo bude na straně lidí?
18. 7. 2018
Žluté trávníky, vyprahlé zahrady, mrtvé lesy,…
Reakce na článek „Dálnice ano či ne“, otištěný v Jílovských novinách V/2018.
1. 6. 2018
V uvedeném článku se objevila zavádějící či…
Zanedbaná a nebezpečná silnice I/3, tzv. Benešovská
22. 2. 2018
Dne 21. února 2018 se na silnici I/3 u Bystřice…
Středočeská D3 jako politikum, lobby a arogance
10. 2. 2018
Jak se v Čechách plánují dálnice v době, kdy se v…
Prodloužení platnosti EIA k záměru středočeské dálnice D3 snadno a rychle
1. 7. 2017
Dne 2. června 2017 vydalo ministerstvo životního…
Lobbisté a spekulanti si brousí zuby na dálnici D3
24. 4. 2017
Spolek pro výstavbu D3 a R4 svolal na dnešek do…
Co se (NE)ví o plánované dálnici D3 u Maršovic
22. 3. 2017
Vzhledem k dosud převažujícím zprávám o…
Problémy s vodou se stavbou středočeské dálnice D3 nekončí, ale začínají!
1. 3. 2017
Stručná reakce na komentář České televize ze dne…
Jak (NE)má vypadat doopravdy dobrá doprava na jih od Prahy? I
21. 1. 2017
Západní varianta středočeské dálnice D3 má pro…
Císařovy nové šaty
22. 12. 2016
Ta Andersenova pohádka mě zaujala už v dětství a…
Splňte sliby v krajské dopravě, vyzývají spolky Starosty a nezávislé
25. 10. 2016
Spolky sdružené v iniciativě Alternativa…
Babišův týdeník manipuluje s krajskými volbami
23. 9. 2016
Týdeník 5plus2, jeden z titulů mediálního domu…
Starostové: špatnému projektu D3 se budeme aktivně bránit
9. 9. 2016
Na pozvání iniciativy Alternativa středočeské D3…
ANO, pane ministře...
25. 8. 2016
Život a zdraví tisíců lidí v obcích ležících na…
Dálnice D3 dopravní problémy středních Čech neřeší, shodli se občané v debatě
14. 6. 2016
Region jihu středních Čech potřebuje zlepšit…
Tento web používá ke správné činnosti cookies. Rozumím