ALTERNATIVA STŘEDOČESKÉ D3
Iniciativa za účelné a hospodárné řešení dopravy ve středních Čechách
loading

Aktuality

Spor o středočeskou dálnici D3 není soutěž petic, ale hodnot

18. 9. 2020 (Tisková zpráva)

Reakce Alternativy středočeské D3 na článek „ODS spustila petici za dostavbu D3 ve středních Čechách“ ze dne 17. 9. 2020 (1)

Spor o středočeskou dálnici D3 není souboj zájmových skupin podepsaných na peticích, jak staví problém lídr ODS do krajský voleb. Jde o konkurenci různých veřejných zájmů a hodnot: ekonomický zisk firem, tranzitní doprava, zdraví občanů, kvalitní voda a půda, soukromé vlastnictví, svoboda, obyvatelnost krajiny, kvalita životního prostředí, ekologická a ekonomická stabilita regionu. Je s podivem, že pro ODS v případě vidiny dálnice tyto pojmy nic neznamenají.

ODS už měla několikrát v minulosti příležitost vybudovat kvalitní dopravní infrastrukturu vč. sítě dálnic. Výsledek je tristní: promarněné miliardy z evropských dotací i státního rozpočtu, rozestavěné nepropojené úseky po celé republice v důsledku salámové výstavby, nekoncepčnost, tunelování, korupce (2). V roce 2011 prohlásil Andrej Babiš: „Jsem přesvědčen, že resort dopravy patřil v minulosti z hlediska korupce k nejvíce rozkrádaným resortům v ČR. V českém podnikatelském prostředí se o tom mluví dlouho a všichni to kupodivu považují za naprosto přirozené a normální. Resort dopravy, který pláče, že nemá peníze, byl, a možná i stále je tunelován.“ (3)

Není jasné, odkud vzal pan Kuba podklady pro tvrzení, že „jenom 424 lidí je z dotčených obcí […] V obcích, kterých se stavba dotýká, žije 47 000 lidí.“ To je čirá demagogie. Spor o středočeskou dálnici D3 ovšem není soutěž petic, ale hodnot: tranzit vs. region, beton vs. voda, developer vs. občan. Jaká je však šance úspěšně postavit 60 km nové dálnice s mosty a tunely ve složitém terénu, když si stát dosud neporadil s mnohem méně náročnými projekty, které mohou přinést úlevu mnohem dříve?

A proč volá pan Kuba na pomoc Jihočechy? Zapomněl snad, že z Prahy do Jihočeského kraje už jedna dálnice (D4) vede? (13-15) Jejich zájem na stavbě megalomanských dopravních staveb je zřejmý – někteří členové jsou členy nejen Spolku pro výstavbu dálnice D3 a R4, ale i dalších podobných spolků (6), které prosazují výstavbu různých dopravních staveb. Problematickou povahu spolku ukazuje přehled minulosti některých jeho představitelů (7):

Václav Baštýř je bývalý poslanec za ODS. S dálnicí má mnohé zkušenosti: v roce 2010 spekulativně skoupil pozemky pod dálnicí D3, které následně prodal státu mnohonásobně dráž (8). K informacím o pozemcích měl přístup jako člen dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury.

Pavel Braha byl náměstkem na Ministerstvu dopravy, odkud odešel, když se ukázalo, že neoprávněně používá titul inženýr (9). Dále byl asistentem poslance Pavla Čiháka, který byl nucen opustit Krajskou správu a údržbu silnic Středočeského kraje kvůli podezření, že plánoval neprůhledné losovačky na opravy silnic s hejtmanem Davidem Rathem (10).

Marek Svoboda, ředitel a de facto vlastník Pragoprojektu, tedy firmy, která profituje z veřejných zakázek spojených s přípravou dálnice D3. Své významné dopravní zakázky si firma umí pohlídat, jak ukázala v roce 2010, kdy pro ŘSD připravovala výběrové řízení (11), jehož se následně sama účastnila. Svoboda během výstavby Pražského okruhu úkoloval díky plné moci od ŘSD i pracovníky státní organizace (12). Současná hejtmanka středočeského kraje Jermanová si nyní bezostyšně povolala Svobodu jako poradce pro urychlení výstavby středočeské D3 „ve veřejném zájmu“ (4, 5).

Alternativa středočeské D3 si váží podpory svých příznivců-petentů, z nichž většina žije v předmětném území, nicméně současně nepřeceňujeme význam podpory jednotlivců vyjádřené pouhým podpisem petice. Kritika západní varianty středočeské D3 se v případě obcí a veřejnosti sjednocené pod peticí AD3 opírá o odbornou revizi projektu středočeské dálnice D3. Řešení AD3 0+, které prosazují, vychází z důkladné znalosti dotčeného území, o které jde a částečně o již existující projekty ŘSD. 

Přílohy tiskové zprávy: 
Řešení AD3 0+ 
Rizika v trase středočeské D3

KONTAKTY:
PhDr. Roman Andres, Alternativa středočeské D3, z. s., tel. 732 906 107
JUDr. Michal Bernard, Ph.D., Advokátní kancelář Dohnal & Bernard, s. r. o., tel: 773 991 250

POZNÁMKY PRO EDITORY:

  1. https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/ods-spustila-petici-za-dostavbu-d3-ve-strednich-cechach/1934037
  2. https://domaci.ihned.cz/c1-66629950-rsd-je-v-podruci-externich-firem-ktere-nemaji-zajem-na-urychleni-vystavby-dalnic-tvrdi-jeho-byvaly-sef
  3. Andrej Babiš v rozhovoru pro Společnost pro rozvoj silniční dopravy 2011
  4. https://rakovnicky.denik.cz/z-regionu/urychleni-dostavby-d3-a-d4-resili-s-ministrem-dopravy-20190727.html
  5. https://www.alternativad3.cz/hejtmanka-jermanova-ano-ve-stretu-zajmu/news/detail/1/2/52/0
  6. Například: Spolek pro výstavbu SOKP, Společnost pro rozvoj silniční dopravy v České republice, z. s.
  7. http://www.dalniced3.cz/#spolek-pro-vystavbu-dalnice-d3-a-d4
  8. http://zpravy.idnes.cz/poslanec-bastyr-nakoupil-pozemky-pod-dalnici-nyni-je-prodava-statu-1pc-/domaci.aspx?c=A120513_150210_praha-zpravy_ab
  9. http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Asistenta-Babisova-poslance-dobehla-minulost-Rikal-o-sobe-ze-je-inzenyr-303119
  10. http://domaci.ihned.cz/c1-61536160-pavel-cihak-poslanec-ano-ve-sluzbach-davida-ratha
  11. http://ekonomika.idnes.cz/soutez-na-levne-dalnice-si-napsal-mozny-vitez-fo0-/ekonomika.aspx?c=A100524_213310_ekonomika_iky
  12. http://www.euro.cz/archiv/treti-strana-trojuhelniku-1033701
  13. Po brzké dostavbě dálnice D4 (Praha–Písek– ev. České Budějovice), modernizaci IV. železničního koridoru a modernizaci silnice I/3 se stane výstavba SD3 nadbytečnou. V těsné blízkosti by se tak ocitly hned 4 paralelní kapacitní dopravní trasy vedoucí od Prahy na jih. 
  14. Řešení AD3 nemá nahradit dálnici, ale vyřešit stávající dopravní problémy. 
  15. AD3 0+ na rozdíl od západní varianty středočeské D3 
  • je soubor opatření ve stávajících koridorech, který vyjde stát levněji o desítky miliard, nebude indukovat novou dopravu tak jako dálnice, 
  • nezlikviduje krajinu, zemědělskou půdu a vodní zdroje, neohrozí zdejší obce,
  • řeší zlepšení průjezdnosti a bezpečnosti na páteřní silnici I/3 a celkově zlepší dopravní obslužnost regionu na jih od Prahy, 
  • řeší příměstskou dopravu do hlavního města, což je zde hlavní dopravní problém,
  • nezahltí region další dopravou, otevření hodnotnou krajinu Posázaví, Neveklovska a České Sibiře developerům.

Alternativa středočeské D3 z. s. podporuje obce Posázaví, Benešovska a Voticka před negativními dopady kontroverzního projektu středočeské dálnice D3. Na místo něj se snaží prosadit moderní efektivní řešení (Alternativa 0+), které je v souladu s principy udržitelné dopravy, státní Dopravní politikou, požadavky EU a s minimálními negativními dopady na okolí. Alternativa středočeské D3 z. s. není ekologicky zaměřené sdružení, zabývá se danou problematikou z více hledisek. Svou činností pokrývá celých 60 km dlouhé území v koridoru SD3. Alternativa středočeské D3 z. s. spolupracuje mimo svých petentů volněji i dalšími obcemi a řadou expertů a soudních znalců. 

Středočeská D3 (SD3) pochází ze 70. let, posouzení EIA bylo na základě dat 1960–2010, územní a další schvalovací řízení mají probíhat až po roce 2020. S ohledem na další okolnosti, zejména nekvalitní přípravu projektu a průměrnou délku výstavby dálnic v ČR, je tedy možné dokončení projektu téměř jistě až po roce 2030. Toto má být řešení pro budoucí potřeby ČR v době očekávaných zásadních změn (ekonomika, technologie, klima aj.)? SD3 považujeme za dědictví minulosti, které naráží na aktuální situaci v území, jeho potřeby a výzvy. Zastaralé je tak i usnesení vlády z r. 1999, je zde nutnost opakování EIA v některých úsecích, prodlužování platnosti EIA etc. 

Výzva zaznamenejme minutku klidu
28. 10. 2020
Milí příznivci Alternativy středočeské D3, člověk…
Potíže růstu, nebo růst potíží?
5. 10. 2020
Z tisku se dočteme, že „Zprovoznění D3 u Českých…
Nepropásněte příležitost – jděte k volbám. Volte proti dálnici a pro AD3 0+!
30. 9. 2020
Vážení příznivci Alternativy středočeské D3,…
Pokrytci
29. 9. 2020
Na internetu a v mediích proběhla nedávno  zpráva…
Žádosti občanů hází úřad do spamu
28. 9. 2020
Téměř stovka občanů a Alternativa středočeské D3,…
Byli jsme poškozeni v médiích
25. 9. 2020
Vážení, Alternativa středočeské D3 nemá nic…
Vyděšený Kuba
21. 9. 2020
Reakce Alternativy středočeské D3 na vystoupení…
Spor o středočeskou dálnici D3 není soutěž petic, ale hodnot
18. 9. 2020
Reakce Alternativy středočeské D3 na článek „ODS…
Chceme všichni jezdit jen do Prahy?
15. 9. 2020
Autobusy i osobní vlaky ve středních Čechách jsou…
Jsou železnice z Prahy do jižních Čech přetížené? A proč?
14. 9. 2020
Železniční doprava je základní alternativou k…
Premiér Babiš jednal s odpůrci středočeské dálnice D3 o řešení dopravy na jih od Prahy
2. 9. 2020
11 obcí, 1500 občanů a 6 spolků podepsaných pod…
Otevřený dopis předsedovi vlády ČR Andreji Babišovi
2. 9. 2020
Vážený pane premiére, minimálně 11 obcí, 6 spolků…
Dálnice a krajské volby
1. 9. 2020
Stojíme před volbami do krajského zastupitelstva.…
Hejtmanka Jermanová (ANO) ve střetu zájmů
1. 9. 2020
Středočeská dálnice D3, protežovaná hejtmankou…
Lživá cena dálnice jako argument pro její výstavbu?
29. 8. 2020
Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) ve…
Je Dopravní politika ČR pouhým cárem papíru?
24. 8. 2020
Praha, 23. 8. 2020 - Iniciativa Alternativa…
Žádáme hejtmanku a ministra dopravy o naplňování Dopravní politiky ČR
20. 8. 2020
Žádejte hejtmanku a ministra dopravy o naplňování…
Nezahálíme, ale potřebujeme vaši pomoc
4. 8. 2020
I když jsou prázdniny a dovolené v plném proudu,…
Ředitelství silnic a dálnic plánuje pražský okruh u Jesenice rozšířit na osm pruhů
30. 6. 2020
Jesenice, 30. 6. 2020, tisková zpráva Alternativy…
Jermanová 4. v anketě Ropák 2019
30. 6. 2020
Pěkné 4. místo obsadila hejtmanka Středočeského…
Vyhlásili jsme novou sbírku na odborné posudky. Pomozte nám.
24. 6. 2020
Ještě jednou děkujeme všem dárcům ze sbírky…
Zpravodaj č. 23 právě vyšel
21. 6. 2020
Vážení příznivci Alternativy středočeské D3,
Vyfoť hada
7. 4. 2020
Vážení příznivci Alternativy středočeské D3,…
Nový Zpravodaj AD3 č. 22
3. 4. 2020
Přečtěte si poslední vydání našeho Zpravodaje
O nás bez nás?
31. 3. 2020
Již jednou se o nás v historii takto jednalo.…
Dopravní žurnál babky kořenářky č. 3
30. 3. 2020
Právě vyšel!
Výroční zpráva AD3 za rok 2019
29. 3. 2020
Alternativa středočeské D3 z.s. vydala svou…
Světový den vody
25. 3. 2020
Dvacátý druhý březen je Světový den vody. Slaví…
Zlepšuje skutečně Středočeský kraj dopravu?
18. 3. 2020
Středočeský kraj pro zlepšení dopravní situace v…
Co je to vlastně veřejný zájem?
22. 12. 2019
Je to kouzelné slůvko, něco jako abrakadabra,…
Nevědomost je největší nepřítel aneb reportáž z akce Informační stánek ŘSD v Jílovém u Prahy
30. 10. 2019
V pondělí 21. 10. 2019 se na náměstí v Jílovém u…
Středočeská D3 a její alternativy
1. 8. 2019
Výzva premiérovi ČR Andreji Babišovi
Středočeská dálnice v roce 2024? Nereálné!
21. 7. 2019
Zahájení stavby středočeské D3 v roce 2024 je…
Ministerstvo dopravy propaguje kontroverzní dálnici na úkor místních lidí
17. 7. 2019
Ministerstvo dopravy proti lidem v regionu. Na…
Jesenice nesouhlasí se středočeskou dálnicí D3. Není zdaleka sama.
26. 5. 2019
Dne 23. května proběhla v Jesenici u Prahy beseda…
Středočeská D3: výhledy a možnosti
25. 12. 2018
Argumentem pro západní variantu D3 je pomoc…
Odpovědi na otázku „PROČ“ předsedovi vlády Andreji Babišovi
22. 12. 2018
Vážený pane předsedo vlády, nebyli jsme přítomni…
Plánovaná dálnice má jít přes území plné munice
13. 12. 2018
Západní varianta dálnice D3, prosazovaná…
Pohádky pro dospělé z resortu dopravy
10. 12. 2018
Ministerstvo dopravy prosazuje předraženou…
Tisem se brání před staviteli D3
10. 12. 2018
Středočeský kraj zrušil stavební uzávěru na…
Obce se brání projektu D3 – příklad Šebáňovic
7. 12. 2018
Šebáňovice jsou malá vesnice, část městyse…
Malý český horor
1. 12. 2018
Občas mne situace donutí, abych si dal do pořádku…
Suché zákony proti mokré vodě aneb anabáze jedné stavební uzávěry
10. 11. 2018
Dnes a téměř denodenně čteme v tisku, vidíme na…
Projekt středočeské D3 ohrožuje rekreační zázemí Pražanů
28. 8. 2018
Jen málokdo nezná Posázaví, tradiční rekreační…
Válka o vodu v ČR začíná! Které ministerstvo bude na straně lidí?
18. 7. 2018
Žluté trávníky, vyprahlé zahrady, mrtvé lesy,…
Reakce na článek „Dálnice ano či ne“, otištěný v Jílovských novinách V/2018.
1. 6. 2018
V uvedeném článku se objevila zavádějící či…
Zanedbaná a nebezpečná silnice I/3, tzv. Benešovská
22. 2. 2018
Dne 21. února 2018 se na silnici I/3 u Bystřice…
Středočeská D3 jako politikum, lobby a arogance
10. 2. 2018
Jak se v Čechách plánují dálnice v době, kdy se v…
Prodloužení platnosti EIA k záměru středočeské dálnice D3 snadno a rychle
1. 7. 2017
Dne 2. června 2017 vydalo ministerstvo životního…
Lobbisté a spekulanti si brousí zuby na dálnici D3
24. 4. 2017
Spolek pro výstavbu D3 a R4 svolal na dnešek do…
Co se (NE)ví o plánované dálnici D3 u Maršovic
22. 3. 2017
Vzhledem k dosud převažujícím zprávám o…
Problémy s vodou se stavbou středočeské dálnice D3 nekončí, ale začínají!
1. 3. 2017
Stručná reakce na komentář České televize ze dne…
Jak (NE)má vypadat doopravdy dobrá doprava na jih od Prahy? I
21. 1. 2017
Západní varianta středočeské dálnice D3 má pro…
Císařovy nové šaty
22. 12. 2016
Ta Andersenova pohádka mě zaujala už v dětství a…
Splňte sliby v krajské dopravě, vyzývají spolky Starosty a nezávislé
25. 10. 2016
Spolky sdružené v iniciativě Alternativa…
Babišův týdeník manipuluje s krajskými volbami
23. 9. 2016
Týdeník 5plus2, jeden z titulů mediálního domu…
Starostové: špatnému projektu D3 se budeme aktivně bránit
9. 9. 2016
Na pozvání iniciativy Alternativa středočeské D3…
ANO, pane ministře...
25. 8. 2016
Život a zdraví tisíců lidí v obcích ležících na…
Dálnice D3 dopravní problémy středních Čech neřeší, shodli se občané v debatě
14. 6. 2016
Region jihu středních Čech potřebuje zlepšit…
Tento web používá ke správné činnosti cookies. Rozumím