ALTERNATIVA STŘEDOČESKÉ D3
Iniciativa za účelné a hospodárné řešení dopravy ve středních Čechách
loading

Aktuality

Dopis premiérovi ČR

7. 3. 2017 (Dopis)

V Praze dne 7. března 2017

Bohuslav Sobotka, Předseda vlády České republiky
Nábřeží Edvarda Beneše 128/4 118 00
Praha 1 – Malá Strana

Vážený pane premiére,

s potěšením kvitujeme vládou schválený záměr poskytnout krajům tři miliardy korun na opravy silnic nižších tříd. Požadavek investovat peníze do řešení vážných dopravních problémů vítají zejména obyvatelé středních Čech, které dlouhodobě trápí špatná dopravní situace a odkládání jejího řešení s poukazem na možnou stavbu středočeské dálnice D3. Vaši snahu o navýšení financování a Váš spor s panem ministrem Ťokem vnímáme jako ilustraci situace, kdy skutečný problém nespočívá v absenci finančních prostředků, ale v nefunkčních způsobech a záměrech, jak tyto peníze investovat. Na jednu stranu je zde možnost řešit reálné místní dopravní problémy, na straně druhé málo efektivní a mnohdy kontroverzní velké projekty pro tranzitní dopravu. Typickým příkladem této situace je projekt, který se nás, obyvatel Středočeského kraje, zásadně týká: středočeská část dálnice D3.

Již léta nás trápí zplodiny a hluk z tranzitní dopravy vedené skrze obce s chybějícími obchvaty na silnici I/3 i na silnicích II. tříd, špatná dostupnost Prahy způsobená katastrofálním podfinancováním krajských silnic, nekoncepční a nedostatečná veřejná doprava. Pro tyto akutní problémy není středočeská dálnice D3 s plánovaným zprovozněním až v roce 2030 reálným řešením. Navržená trasa bude vyžadovat dlouhé přivaděče, které způsobí, že silnice I/3 zůstane dál významným dálkovým tahem. Místo dostupnosti Prahy nabídne pouze propojku na pražský okruh, z nějž cesta do centra vede po D1 nebo přes dopravně kolabující městskou část Krč. Do jedinečné a ekologicky i rekreačně cenné oblasti Posázaví přivede tranzitní dopravu ze severu Evropy na její jih. Konfliktní trasování cenným územím, například poddolovaným územím Jílovska s problematickou geologií, přináší riziko, že se stavba dálnice prodraží a že se bude nadále zpožďovat.

Rizikových momentů je zde daleko více, než uvádíme. Se znepokojením však konstatujeme, že předpokládané náklady této stavby jsou vysoko nade všemi průměry srovnatelných staveb v ČR (celá D3 cca 500 mil. Kč/km, středočeská část D3 cca 1mld. Kč/km!),1 ale i sousedních zemí (v Německu v přepočtu cca 300 mil.Kč/km).

Obáváme se, že středočeská D3 opakuje scénář dálnice D8: výběr konfliktní trasy, ignorování hlasů místních obyvatele i expertů, zpoždění více než deset let a nakonec realizace problematické a výrazně předražené stavby. Zkušenosti s přípravou a financování projektů v resortu dopravy a na Ředitelství silnic a dálnic nás utvrzují v tom, že velké dopravní stavby nejsou rychlou a účinnou úlevou od zátěže území jihu Středočeského kraje od dopravních problémů.

Vážený pane premiére, žádáme Vás, aby vláda České republiky nezůstala jen u jednorázového navýšení financování pro silnice nižších tříd pro rok 2017, a aby přistoupila k důslednému přehodnocení financování dopravních staveb s cílem favorizovat stavby, jež přinesou rychlou a účinnou úlevu od dopravních problémů místo toho, aby dlouze a nákladně plánovala velké stavby, jejichž realizace je v nedohlednu.

V této souvislosti Vás za obyvatele jižní části Středočeského kraje žádáme, aby vaše vláda zastavila financování přípravy středočeské dálnice D3 v kontroverzní západní variantě, a finance, které jsou na ni alokovány, poskytla Středočeskému kraji a Ředitelství silnic a dálnic na přípravu a financování účinných řešení s krátkou dobou realizace. Žádáme vás také, aby vláda učinila další politické, organizační a finanční kroky, které pomohou kraji a obcím s řešením dopravních problémů v jižní části středních Čech. Mezi řešeními, která musí dostat prioritu před novým tranzitním tahem, jsou zejména následující:

- výstavba obchvatů obcí na silnici I/3 (Benešov, Olbramovice, Miličín) i na silnicích druhých tříd (Jílové u Prahy, Kamenný přívoz, Neveklov a další), které povede ke zrychlení spojení Benešovska, Neveklovska a Sedlčanska s Prahou;
- rozšíření silnice I/3 a výstavba mimoúrovňových křižovatek;
- investice do krajských komunikací, jež jsou ve špatném stavu;
- zlepšení systémů parkování u železničních stanic na IV. železničním koridoru;
- razantní posílení a zrychlení veřejné dopravy a zlepšení její koordinace.

Věříme, že stejně jako jste se postavil za zájmy občanů při přesunu financí pro kraje v roce 2017, postavíte se i za nás v dlouhodobém hledisku. Na rozdíl od slibů dalších politiků o přínosech stavby středočeské D3 totiž přesun financí na kraje skutečně přinese účinné zlepšení dopravy.
 

Vyfoť hada
7. 4. 2020
Vážení příznivci Alternativy středočeské D3,…
Nový Zpravodaj AD3 č. 22
3. 4. 2020
Přečtěte si poslední vydání našeho Zpravodaje
O nás bez nás?
31. 3. 2020
Již jednou se o nás v historii takto jednalo.…
Dopravní žurnál babky kořenářky č. 3
30. 3. 2020
Právě vyšel!
Výroční zpráva AD3 za rok 2019
29. 3. 2020
Alternativa středočeské D3 z.s. vydala svou…
Světový den vody
25. 3. 2020
Dvacátý druhý březen je Světový den vody. Slaví…
Zlepšuje skutečně Středočeský kraj dopravu?
18. 3. 2020
Středočeský kraj pro zlepšení dopravní situace v…
Co je to vlastně veřejný zájem?
22. 12. 2019
Je to kouzelné slůvko, něco jako abrakadabra,…
Nevědomost je největší nepřítel aneb reportáž z akce Informační stánek ŘSD v Jílovém u Prahy
30. 10. 2019
V pondělí 21. 10. 2019 se na náměstí v Jílovém u…
Středočeská D3 a její alternativy
1. 8. 2019
Výzva premiérovi ČR Andreji Babišovi
Středočeská dálnice v roce 2024? Nereálné!
21. 7. 2019
Zahájení stavby středočeské D3 v roce 2024 je…
Ministerstvo dopravy propaguje kontroverzní dálnici na úkor místních lidí
17. 7. 2019
Ministerstvo dopravy proti lidem v regionu. Na…
Jesenice nesouhlasí se středočeskou dálnicí D3. Není zdaleka sama.
26. 5. 2019
Dne 23. května proběhla v Jesenici u Prahy beseda…
Středočeská D3: výhledy a možnosti
25. 12. 2018
Argumentem pro západní variantu D3 je pomoc…
Odpovědi na otázku „PROČ“ předsedovi vlády Andreji Babišovi
22. 12. 2018
Vážený pane předsedo vlády, nebyli jsme přítomni…
Plánovaná dálnice má jít přes území plné munice
13. 12. 2018
Západní varianta dálnice D3, prosazovaná…
Pohádky pro dospělé z resortu dopravy
10. 12. 2018
Ministerstvo dopravy prosazuje předraženou…
Tisem se brání před staviteli D3
10. 12. 2018
Středočeský kraj zrušil stavební uzávěru na…
Obce se brání projektu D3 – příklad Šebáňovic
7. 12. 2018
Šebáňovice jsou malá vesnice, část městyse…
Malý český horor
1. 12. 2018
Občas mne situace donutí, abych si dal do pořádku…
Suché zákony proti mokré vodě aneb anabáze jedné stavební uzávěry
10. 11. 2018
Dnes a téměř denodenně čteme v tisku, vidíme na…
Projekt středočeské D3 ohrožuje rekreační zázemí Pražanů
28. 8. 2018
Jen málokdo nezná Posázaví, tradiční rekreační…
Válka o vodu v ČR začíná! Které ministerstvo bude na straně lidí?
18. 7. 2018
Žluté trávníky, vyprahlé zahrady, mrtvé lesy,…
Reakce na článek „Dálnice ano či ne“, otištěný v Jílovských novinách V/2018.
1. 6. 2018
V uvedeném článku se objevila zavádějící či…
Zanedbaná a nebezpečná silnice I/3, tzv. Benešovská
22. 2. 2018
Dne 21. února 2018 se na silnici I/3 u Bystřice…
Středočeská D3 jako politikum, lobby a arogance
10. 2. 2018
Jak se v Čechách plánují dálnice v době, kdy se v…
Prodloužení platnosti EIA k záměru středočeské dálnice D3 snadno a rychle
1. 7. 2017
Dne 2. června 2017 vydalo ministerstvo životního…
Lobbisté a spekulanti si brousí zuby na dálnici D3
24. 4. 2017
Spolek pro výstavbu D3 a R4 svolal na dnešek do…
Co se (NE)ví o plánované dálnici D3 u Maršovic
22. 3. 2017
Vzhledem k dosud převažujícím zprávám o…
Problémy s vodou se stavbou středočeské dálnice D3 nekončí, ale začínají!
1. 3. 2017
Stručná reakce na komentář České televize ze dne…
Jak (NE)má vypadat doopravdy dobrá doprava na jih od Prahy? I
21. 1. 2017
Západní varianta středočeské dálnice D3 má pro…
Císařovy nové šaty
22. 12. 2016
Ta Andersenova pohádka mě zaujala už v dětství a…
Splňte sliby v krajské dopravě, vyzývají spolky Starosty a nezávislé
25. 10. 2016
Spolky sdružené v iniciativě Alternativa…
Babišův týdeník manipuluje s krajskými volbami
23. 9. 2016
Týdeník 5plus2, jeden z titulů mediálního domu…
Starostové: špatnému projektu D3 se budeme aktivně bránit
9. 9. 2016
Na pozvání iniciativy Alternativa středočeské D3…
ANO, pane ministře...
25. 8. 2016
Život a zdraví tisíců lidí v obcích ležících na…
Dálnice D3 dopravní problémy středních Čech neřeší, shodli se občané v debatě
14. 6. 2016
Region jihu středních Čech potřebuje zlepšit…