Aktuality
Středočeská dálnice v roce 2024? Nereálné!
21. 7. 2019 (Tisková zpráva)
Zahájení stavby středočeské D3 v roce 2024 je zcela nereálné. Schvalovací proces kontroverzního projektu je prakticky na začátku. Ředitelství silnic a dálnic a Ministerstvo dopravy klame veřejnost a možná i premiéra.
Na setkání premiéra, ministrů dopravy a životního prostředí se starosty obcí ležících na trase středočeského úseku dálnice D3, jež se konalo ve středu 17. července v Jílovém u Prahy, premiér uvedl jako termín zahájení výstavby tohoto dálničního úseku rok 2024 (viz např. https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/babis-vystavba-stredoceskeho-useku-d3-by-mohla-zacit-v-roce-2024/1778461). Toto datum, které premiér získal z vyjádření Ministerstva dopravy a které následně převzala média, je však zcela nereálné. Schvalovací proces středočeské D3 je totiž – přestože se o dálnici mluví již několik desítek let – prakticky na samém začátku a nabírá zpoždění. Kritici upozorňují na zásadní vady a nepřesnosti zanesené v projektové dokumentaci, které v praxi znamenají pro okolní obce vážná rizika. Nejde zde o to, kdo by si dálnici přál či nepřál, ale o zákonný aspekt stavby, zda je projekt dobře připravený, zda ho jeho političtí propagátoři dostatečně znají a zda bude středočeská D3 pro území ČR a jeho obyvatele prospěšná.
Projekt má za sebou zanesení do zásad územního rozvoje Středočeského kraje (ZUR, aktuálně přezkoumáváno správním soudem), posouzení vlivu na životní prostředí EIA (ovšem připravené na základě zastaralých podkladů; proces EIA se bude částečně opakovat). Nyní se připravuje dokumentace pro územní rozhodnutí (krátce po neúspěšném zahájení bylo přerušeno). Záměr dosud neprošel řízením o výjimkách z ochrany zvláště chráněných druhů. Záměr tedy neprošel ani územním řízením (včetně závazných stanovisek a vyjádření všech dotčených subjektů), nemá dokumentaci pro stavební povolení a pochopitelně ani stavební povolení a vyřešeno není ani vypořádání vztahů s vlastníky dotčených pozemků.
Proti stavbě dálnice se v tuto chvíli ostře staví již 11 obcí na trase a řada souvisejících správních úkonů je napadána soudně. Petice iniciativy Alternativa středočeské D3 požaduje zvýšení bezpečnosti a průjezdnosti páteřní silnice I/3 (vč. obchvatů Benešova, Olbramovic a Miličína), které by mohlo dopravě v regionu pomoci mnohem dříve a levněji než problematická středočeská D3. Ta nejen že nevyřeší místní dopravní problémy, ale situaci by naopak mohla ještě zhoršit, neboť přitáhne do daného území další dopravu, především zahraniční tranzit s kamiony. Zničila by tak cenné přírodní lokality (a dostupné rekreační zázemí nejen pro Pražany), znehodnotila by v dnešní době již tak ohrožené vodní zdroje a krajinu by otevřela necitlivým zásahům developerských společností.
Poznámky pro editory:
Alternativa středočeské D3 je nezávislá iniciativa občanů, spolků a obcí v trase kontroverzní středočeské D3. Podporovatelé iniciativy sdílí stanovisko zakotvené v petici, totiž že středočeská D3 nevyřeší dopravní problémy regionu, naopak je bude ještě více komplikovat. Základ řešení existujících dopravních problémů spočívá ve zlepšení průjezdnosti a bezpečnosti na páteřní silnici I/3 (tzv. Benešovská). Více na webu: www.alternativaD3.cz
Projekt středočeské D3 pochází ze 70. let, posouzení EIA bylo na základě dat 1960–2010, územní a další schvalovací řízení mají probíhat až po roce 2019. S ohledem na další okolnosti, zejména nekvalitní přípravu projektu a průměrnou délku výstavby dálnic v ČR, je možné dokončení projektu téměř jistě až po roce 2030. Toto má být řešení pro budoucí potřeby ČR v době očekávaných zásadních změn (ekonomika, technologie, klima aj.). Už teď je navíc prakticky jasné, že se ev. stavba středočeské D3 protáhne, zkomplikuje a prodraží.
Alternativa středočeské D3 požaduje bezodkladné zlepšení průjezdnosti a bezpečnosti dopravy na páteřní silnici I/3 s pomocí dostavby obchvatů obcí Benešov, Olbramovice, Miličín, přidáním jízdních pruhů a mimoúrovňových křižovatek. Důležité je urychleně dobudování dálnice D4 z Prahy do Českých Budějovic přes Písek.
Po brzké dostavbě dálnice D4 (Praha–Písek–České Budějovice), modernizaci IV. železničního koridoru a modernizaci silnice I/3 se stane výstavba středočeská D3 nadbytečnou. V těsné blízkosti by se tak ocitly hned 4 paralelní kapacitní dopravní trasy vedoucí od Prahy na jih.
Aktuality
8. 10. 2024
7. 10. 2024
23. 9. 2024
17. 9. 2024
11. 9. 2024
6. 9. 2024
5. 9. 2024
27. 8. 2024
23. 8. 2024
13. 7. 2024
21. 6. 2024
11. 6. 2024
6. 5. 2024
10. 4. 2024
27. 3. 2024
22. 3. 2024
17. 3. 2024
24. 10. 2023
17. 10. 2023
16. 10. 2023
12. 10. 2023
5. 10. 2023
22. 9. 2023
24. 7. 2023
21. 7. 2023
6. 6. 2023
6. 6. 2023
5. 6. 2023
22. 5. 2023
30. 4. 2023
13. 2. 2023
13. 2. 2023
11. 2. 2023
7. 2. 2023
27. 1. 2023
19. 1. 2023
18. 1. 2023
13. 1. 2023
9. 1. 2023
19. 12. 2022
11. 12. 2022
25. 10. 2022
6. 10. 2022
27. 9. 2022
9. 6. 2022
20. 5. 2022
13. 4. 2022
5. 4. 2022
20. 3. 2022
1. 3. 2022
16. 2. 2022
25. 1. 2022
21. 1. 2022
12. 1. 2022
7. 1. 2022
29. 11. 2021
7. 9. 2021
13. 8. 2021
12. 8. 2021
10. 6. 2021
2. 6. 2021
31. 5. 2021
21. 5. 2021
19. 5. 2021
15. 5. 2021
23. 4. 2021
18. 4. 2021
16. 4. 2021
10. 4. 2021
11. 3. 2021
22. 12. 2020
21. 12. 2020
21. 12. 2020
5. 11. 2020
30. 9. 2020
18. 9. 2020
18. 9. 2020
14. 9. 2020
7. 9. 2020
2. 9. 2020
2. 9. 2020
1. 9. 2020
29. 8. 2020
24. 8. 2020
20. 8. 2020
8. 7. 2020
30. 6. 2020
24. 6. 2020
19. 6. 2020
15. 6. 2020
18. 3. 2020
22. 11. 2019
30. 10. 2019
21. 7. 2019
17. 7. 2019
26. 5. 2019
22. 12. 2018
13. 12. 2018
7. 12. 2018
10. 11. 2018
28. 8. 2018
18. 7. 2018
1. 6. 2018
22. 2. 2018
10. 2. 2018
1. 7. 2017
24. 4. 2017
1. 3. 2017
21. 1. 2017
25. 10. 2016
23. 9. 2016
9. 9. 2016
1. 9. 2016
14. 6. 2016