ALTERNATIVA STŘEDOČESKÉ D3
Iniciativa za účelné a hospodárné řešení dopravy ve středních Čechách
loading

Aktuality

Malý český horor

1. 12. 2018 (Komentář)

Občas mne situace donutí, abych si dal do pořádku můj poněkud objemný archiv všeho, co se týká výstavby dálnice D3. Tak tomu bylo i nyní a vzal jsem to opravdu důkladně. PŘEKVAPENÍ CO JSEM VŠECHNO NAŠEL BYLO OPRAVDU VELKÉ.

Tak například: Začal jsem Informací z kontrolní akce Nejvyššího kontrolního úřadu č. 10/15 za období od roku 2006 až do září 2010. Kontolované osoby byly Ministerstvo dopravy )MD), Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), Ředitelství silnic a dálnic ) ŘSD) a jeho organizační útvar Správa České Budějovice.

Skutečnosti zjištěné při kontrole

Hned pod tímto titulkem se dočítáme: Výstavba dálnice D3 neprobíhá plynule a tak, aby byla v maximální možné míře zabezpečována hospodárnost a účelnost vynaložených finančních prostředků státu.

Dále informace uvádí množství nedostatků, které našla například:

  • MD nedisponovalo závaznou koncepcí budování dálniční a silniční sítě, která by ve vazbě na reálné zdroje financování a společensko-ekonomické přínosy určovala prioritní úseky pro výstavbu
  • V roce 1999 měly náklady na výstavbu D3 činit 46 451 mil. Kč, v roce 2001 už to bylo 63 142 mil.Kč a v době kontroly to bylo již přes 88 000 mil. Kč a dokončení dálnice D3 daleko za horizontem roku 2020.
  • Pořizování dálnice D3 nebylo prováděno podle pravidel pro financování programů, která platí pro prostředky státního rozpočtu.  V procesu přípravy projektu PPP byly zjištěny nedostatky, které nasvědčují tomu, že příprava neprobíhala řádným a nestranným způsobem.
  • Výstavba dálnice D3 na území Středočeského kraje v úseku Praha-Nová Hospoda měla být podle záměrů MD z roku 2001 realizována do roku 2009. Termín realizace byl postupně odsouván a v době kontroly jej MD předpokládalo až za horizontem roku 2020
  • Stav zjištěný v době kontroly ukázal, že se příprava vrátila před rok 2005, kdy o vedení trasy Středočeským krajem bylo rozhodnuto.
  • MD předložilo v lednu 2011 do meziresortního připomínkového řízení strategii dopravy do roku 2025 v níž bylo navrženo, že -“ úsek na území Středočeského kraje by měl být realizován v letech 2019 až 2024 s náklady 31 370 mil. Kč“
  • Financování výstavby dálnice D3 v dalších letech není vyřešeno, a to ani v případě úseků, které mají být realizovány formou projektu PPP.
  • ŘSD neposuzovalo technická řešení a opodstatněnost investičně náročných stavebních objektů mostů, tunelů, mimoúrovňových křižovatek a dalších, z hlediska investičních a budoucích provozních nákladů.

Shrnutí a vyhodnocení

Zjištěna byla řada nedostatků, které negativně ovlivnily proces pořizování dálnice D3 a vedly nebo mohou vésti i k nehospodárnému vynakládání finančních prostředků. Vzhledem ke skutečnosti, že v období let 2006 až 2010 došlo u 23 staveb k nárustu předpokládaných nákladů o 52 % a vzhledem k poznatkům z jiných kontrolních akcí zaměřených na výstavbu dopravní infrastruktury NKÚ konstatuje, že existuje reálné riziko dalšího růstu předpokládaných nákladů na výstavbu dálnice D3.

V oblasti nákladovosti staveb bylo zejména zjištěno:

  • ŘSD neposuzovalo technická řešení a opodstatněnost investičně náročných stavebních objektů z hlediska investičních a budoucích provozních nákladů
  • Účinnost vládou v roce 2009 schváleného krizového plánu MD k dosažení úspor při výstavbě dopravní infrastruktury byla v případě D3 nulová
  • Toto je jen velmi stručné shrnutí z celé informace NKÚ a jen několik nedostatků a závad. V celém souhrnu je těchto nedostatků a závad daleko více. Bohužel se zdá, že za těch osm let od kontroly se toho moc nezměnilo,pokud se vůbec něco změnilo.

Novější poznatky k situaci kolem D3

Vzhledem k tomu, že ŘSD zažádá v nejbližší době o územní rozhodnutí pro SD3, abych se trochu uklidnil po tom dost napínavém čtení, vzal jsem si jako další do ruky novější nezávislé posudky dokumentace projektu dálnice, které hodlá ŘSD použít.

Závažným zjištěním soudního znalce je, že:

  • dokumentace pro územní rozhodnutí (DÚR) tak, jak byla předložena, obsahuje fatální chyby a nesrovnalosti, svědčící o chybějící kontrole a selhání kontrolního mechanismu investora stavby
  • dokumentace DÚR není způsobilá k závaznému stanovisku obce do doby, než bude doplněna a opravena.

Dále následuje značné množství zjištěných nedostatků a závad.

Jaká rizika a důsledky přinese stavba D3-Středočeská?

  1. Nevratné poškození významného krajinného rázu celého Posázaví, které slouží i jako rekreační oblast pro Prahu a další města a okolí.
  2. Další tisíce hektarů orné půdy bude zakryto betonem a asfaltem, který nedovolí srážkovým vodám proniknout do spodních vod.
  3. Výstavba dalších obchodních, skladových a průmyslových objektů podél dálnice tak jako u ostatních dálnic. I pro potřeby těchto objektů dojde k silnému nárůstu dopravy v regionu a dalšímu zhoršení životního prostředí v regionu.
  4. Hrozí poškození a někde i zničení lesů na trase D3 a to nejen stavbou D3, ale i poté provozem tisíců vozidel, následkem emisí a chemickými zplodinami.
  5. Dešťová voda z povrchu dálnice bude svedena do retenčních nádrží a z těchto bude svedena do potoků a někde i do mokřadů a prosakováním do podloží nejen znehodnotí či zničí zásoby vod, ale zničí i život drobných někdy i chráněných živočichů. V době, kdy hrozí kritický úbytek jak spodních tak i povrchových vod je toto riziko velmi velké.
  6. Stavba dálnice v této západní variantě Posázavím, kde již jména obcí ( Kamenný Přívoz,Kamenný Újezd) napovídají jaké je zde geologické prostředí, a kde bude nutno postavit desítky mostů a několik tunelů místy i na poddolovaném území a přemístit miliony tun zeminy se velmi prodraží a zřejmě i přinese stavbařům značné potíže.
  7. Existují oprávněné obavy, že kvalita projektu je obdobná jako v případě D8 a stejné mohou být i následky, t.j. ztráta spodních vod, zničení pramenů, sesuvy půdy a další. Je velmi žádoucí znovu se zabývat projektem a zajistit aby byly provedeny potřebné geotechnické , hydrogeologické a další průzkumy na trase D3 To samé se týká i biologického průzkumu k záchraně chráněných živočichů.
  8. Stavba dálnice D3 má i své politická důsledky. Lidé v Posázaví a na Neveklovsku přijdou již potřetí a tentokrát nenávratně o své pozemky, lesy i rybníky,Poprvé to bylo za okupace vojsky SS, kdy byli ze svého rodového majetku vyhnáni a bylo zde zřízeno cvičiště SS, podruhé to bylo v padesátých letech kolektivizací zemědělství a zakládáním JZD a v obou případech se jim majetek poničený vrátil. Nyní se jim už majetek, kde hospodařilo několik generací jejich rodičů nikdy nevrátí. Velmi silně to připomíná 50.léta. 9. Jedním z dalších rizik může být a patrně je i nebezpečí, které hrozí při zemních pracích od nevybuchlé munice, která zde zůstala z doby vystěhování a zřízení cvičiště SS, kde se používala ostrá munice.

Pokud je stavba středočeské dálnice D3 ve veřejném zájmu, není mi však jasné, komu bude ten veřejný zájem ku prospěchu. Bude to ku prospěchu občanů, kteří přijdou o zatím téměř nedotknuté životní prostředí, vodu, ornou půdu lesy a zato dostanou prach, hluk, a emise a nebo je to ku prospěchu stavebním firmám, cementárnám, a různým dodavatelům a subdodavatelům, vesměs cizím společnostem?

Bez dálnic se žít dá a žije se tak již staletí, ale bez vody, půdy a lesů se žít nedá a nikdy se nedalo. Ještě je čas zamyslet se.

Miroslav Hruška, Tisem

Vyfoť hada
7. 4. 2020
Vážení příznivci Alternativy středočeské D3,…
Nový Zpravodaj AD3 č. 22
3. 4. 2020
Přečtěte si poslední vydání našeho Zpravodaje
O nás bez nás?
31. 3. 2020
Již jednou se o nás v historii takto jednalo.…
Dopravní žurnál babky kořenářky č. 3
30. 3. 2020
Právě vyšel!
Výroční zpráva AD3 za rok 2019
29. 3. 2020
Alternativa středočeské D3 z.s. vydala svou…
Světový den vody
25. 3. 2020
Dvacátý druhý březen je Světový den vody. Slaví…
Zlepšuje skutečně Středočeský kraj dopravu?
18. 3. 2020
Středočeský kraj pro zlepšení dopravní situace v…
Co je to vlastně veřejný zájem?
22. 12. 2019
Je to kouzelné slůvko, něco jako abrakadabra,…
Nevědomost je největší nepřítel aneb reportáž z akce Informační stánek ŘSD v Jílovém u Prahy
30. 10. 2019
V pondělí 21. 10. 2019 se na náměstí v Jílovém u…
Středočeská D3 a její alternativy
1. 8. 2019
Výzva premiérovi ČR Andreji Babišovi
Středočeská dálnice v roce 2024? Nereálné!
21. 7. 2019
Zahájení stavby středočeské D3 v roce 2024 je…
Ministerstvo dopravy propaguje kontroverzní dálnici na úkor místních lidí
17. 7. 2019
Ministerstvo dopravy proti lidem v regionu. Na…
Jesenice nesouhlasí se středočeskou dálnicí D3. Není zdaleka sama.
26. 5. 2019
Dne 23. května proběhla v Jesenici u Prahy beseda…
Středočeská D3: výhledy a možnosti
25. 12. 2018
Argumentem pro západní variantu D3 je pomoc…
Odpovědi na otázku „PROČ“ předsedovi vlády Andreji Babišovi
22. 12. 2018
Vážený pane předsedo vlády, nebyli jsme přítomni…
Plánovaná dálnice má jít přes území plné munice
13. 12. 2018
Západní varianta dálnice D3, prosazovaná…
Pohádky pro dospělé z resortu dopravy
10. 12. 2018
Ministerstvo dopravy prosazuje předraženou…
Tisem se brání před staviteli D3
10. 12. 2018
Středočeský kraj zrušil stavební uzávěru na…
Obce se brání projektu D3 – příklad Šebáňovic
7. 12. 2018
Šebáňovice jsou malá vesnice, část městyse…
Malý český horor
1. 12. 2018
Občas mne situace donutí, abych si dal do pořádku…
Suché zákony proti mokré vodě aneb anabáze jedné stavební uzávěry
10. 11. 2018
Dnes a téměř denodenně čteme v tisku, vidíme na…
Projekt středočeské D3 ohrožuje rekreační zázemí Pražanů
28. 8. 2018
Jen málokdo nezná Posázaví, tradiční rekreační…
Válka o vodu v ČR začíná! Které ministerstvo bude na straně lidí?
18. 7. 2018
Žluté trávníky, vyprahlé zahrady, mrtvé lesy,…
Reakce na článek „Dálnice ano či ne“, otištěný v Jílovských novinách V/2018.
1. 6. 2018
V uvedeném článku se objevila zavádějící či…
Zanedbaná a nebezpečná silnice I/3, tzv. Benešovská
22. 2. 2018
Dne 21. února 2018 se na silnici I/3 u Bystřice…
Středočeská D3 jako politikum, lobby a arogance
10. 2. 2018
Jak se v Čechách plánují dálnice v době, kdy se v…
Prodloužení platnosti EIA k záměru středočeské dálnice D3 snadno a rychle
1. 7. 2017
Dne 2. června 2017 vydalo ministerstvo životního…
Lobbisté a spekulanti si brousí zuby na dálnici D3
24. 4. 2017
Spolek pro výstavbu D3 a R4 svolal na dnešek do…
Co se (NE)ví o plánované dálnici D3 u Maršovic
22. 3. 2017
Vzhledem k dosud převažujícím zprávám o…
Problémy s vodou se stavbou středočeské dálnice D3 nekončí, ale začínají!
1. 3. 2017
Stručná reakce na komentář České televize ze dne…
Jak (NE)má vypadat doopravdy dobrá doprava na jih od Prahy? I
21. 1. 2017
Západní varianta středočeské dálnice D3 má pro…
Císařovy nové šaty
22. 12. 2016
Ta Andersenova pohádka mě zaujala už v dětství a…
Splňte sliby v krajské dopravě, vyzývají spolky Starosty a nezávislé
25. 10. 2016
Spolky sdružené v iniciativě Alternativa…
Babišův týdeník manipuluje s krajskými volbami
23. 9. 2016
Týdeník 5plus2, jeden z titulů mediálního domu…
Starostové: špatnému projektu D3 se budeme aktivně bránit
9. 9. 2016
Na pozvání iniciativy Alternativa středočeské D3…
ANO, pane ministře...
25. 8. 2016
Život a zdraví tisíců lidí v obcích ležících na…
Dálnice D3 dopravní problémy středních Čech neřeší, shodli se občané v debatě
14. 6. 2016
Region jihu středních Čech potřebuje zlepšit…