ALTERNATIVA STŘEDOČESKÉ D3
Iniciativa za účelné a hospodárné řešení dopravy ve středních Čechách
loading

Aktuality

Obce se brání projektu D3 – příklad Šebáňovic

7. 12. 2018 (Komentář)

Šebáňovice jsou malá vesnice, část městyse Vrchotovy Janovice v benešovském okrese, leží mezi Neveklovem a Vrchotovými Janovicemi. Jejich život – jako mnoha jiných obcí v tomto regionu – již několik let poznamenává projekt středočeské D3, dálnice, jež má spojovat Prahu s jižními Čechami.

D3 je trasovaná dosud citelněji nedotčeným přírodním prostředím, má vést přes mnohá ekologicky a rekreačně cenná území, a obcím, v jejichž dosahu její trasa leží, přináší zásadní změnu k horšímu. Šebáňovice poskytují nejnovější příklad toho, jak se obce brání, a také toho, jak ŘSD, investor projektu D3, s námitkami zachází.

24. 11. 2016 předal Osadní výbor Šebáňovice a SDH Šebáňovice ŘSD požadavky na změny v navrhované trase D3 (úsek 41,5-43,2 km). Jde o tři požadavky: posun trasy dálnice o 90 m východním směrem, dál od obytné zóny a níže z horizontu, prodloužení protihlukové stěny a žádost o maximální možné dimenzování této stěny.

5. 12. 2016 přišla z ŘSD jménem Ing. Tomáše Grosse, Ph.D., ředitele Závodu Praha ŘSD, odpověď větou – nadále „bude ŘSD ČR sledována trasa Středočeské D3 … bez dalších výrazných změn.“ Požadavky Šebáňovic byly zamítnuty pro technickou náročnost (posun trasy) a zbytečnost (změna protihlukových stěn). Grossova odpověď ze zajímavá zejména ze dvou důvodů: jednak jsou některá jeho tvrzení minimálně sporná, jednak, a to je asi důležitější, nepřípustně předjímá situaci. O co konkrétně jde?

Tvrdí-li Gross, že, posun by si vyžádal vysoké náspy nebo „extrémně hluboké zářezy“ (citujeme z jeho odpovědi), není to pravda. Posun by těleso dálnice popustil naopak níže z kopce – právě současná trasa vede téměř výhradně po horizontu a navíc na náspu. Zamítnutí prodloužení protihlukové stěny Gross zdůvodnil tím, že výpočet hlukového zatížení je stanovený výhledově na dvacátý rok provozu dálnice D3 a investor by větší náklady nezdůvodnil. Ale to je lež. Protihluková stěna v tom úseku jednoduše nenavazuje – důsledkem bude únik hluku v mezerách. (Stejně tak je ale nechráněná i mimoúrovňová křižovatka Voračice a další místa, jak upozornila soudní znalkyně a respektovaná expertka v dopravním stavitelství ing. M. Pošvářová. Požadavek Šebáňovic spočíval prostě a jednoduše v tom, aby protihluková ochrana navazovala. I se stávající variantou projektové dokumentace jsou Šebáňovice na hranice přípustnosti hlukové zátěže, což sami projektanti přiznávají.

Ale zásadní je celková dikce Grossovy odpovědi. Strohý arogantní tón koresponduje s celkovým postojem ŘSD. Pozorného čtenáře zarazí vševědoucí pozice, z níž Gross mluví. Když říká, že trasa D3 v úseku od Václavic bude „bez dalších výrazných změn“, je to předjímání situace, jež je v situaci, kdy řádné řízení ještě nezačalo, nepřípustné, a jde o způsob, jímž by se úředník, a to zejména takto vysoce postavený, vyjadřovat neměl. Obdobně jako když Gross jako rok uvedení dálnice do provozu implicitně označí rok 2030 – což je další z mnoha termínů, jež ŘSD i ministerstvo dopravy uvádějí (ŘSD uvádí ve svých dokumentech rok 2028, ministr Ťok v médiích říká 2026/2024; redaktor Benešovského deníku, viz níže, uvedl rok 2050. Stavby ŘSD se nicméně v reálu budují někdy až výrazně déle, než říkají plány, a termíny uvedení do provozu bývají posunuty někdy až o desetiletí. Viz např. D8, jihočeské úseky D3, pražský okruh aj.).

Nejde tady jen o to, že Gross říká věci nepravdivé nebo že jako fakta uvádí to, co teprve bude předmětem jednání, a není tedy zatím definitivně formulovatelné. Jde o celkovou strategii ŘSD: tvářit se, že věci jsou již dané, a že je tedy nelze změnit, a tak a priori znemožnit obcím, aby se k problematice D3 vyjadřovaly. Jinými slovy: ŘSD nepřipouští možnost měnit projekt a prostřednictvím svých vyjednávačů a úředníků ovlivňuje veřejnost ještě před započetím řádných řízení, která jsou k tomu účelu (změny projektu, vznášení připomínek) zřízená.

Grossovou odpovědí však kauza nekončí. 22. ledna 2017 v Benešovském deníku (online) uveřejnil Ladislav Jerie článek „Obyvatelé osady s návrhem na změnu trasy dálnice neuspěli“.1 Jerie nejen že přejímá jednotlivé Grossovy omyly (např. ten o nutnosti vysokých náspů nebo hlubokých zářezů dokonce použil do mezititulku) a přidává omyly vlastní (požadavky Šebáňovic označuje jako „návrhy“ a redukuje jejich počet, zaměňuje petici za připomínky za prohlášení Alternativy D3 atd.) a podává je jako fakt, ale zejména přejímá celkovou dikci. Jde v ní ještě dále než Gross: název článku sugeruje, že Šebáňovice s „návrhy“ na změnu trasy dálnice „neuspěly“. Jenže – jestli Šebáňovice uspějí, nebo neuspějí, budeme vědět (a tedy také budeme moci napsat) teprve po po územním či stavebním řízení. A zatím poslední kolo celé kauzy přišlo 7. 2. 2017, kdy Osadní výbor Šebáňovice a SDH Šebáňovice zareagoval na Grossův prosincový dopis. I ona je strohá. Píše se v ní, že Šebáňovice nesouhlasí s realizací stavby středočeské dálnice D3 jako takové, a že i nadále trvají na svých požadavcích.

Šebáňovští se ohradili také proti článku v Benešovském deníku a dále bojují dále proti D3. K témuž boji se přidávají další obce (Sledovice, Minártice) a vlastníci pozemků s totožnými požadavky. Jejich snažení podporuje občanské sdružení Alternativě D3, které přináší návrh alternativního, levnějšího a citlivějšího řešení dopravní situaci Benešovska.

Vyfoť hada
7. 4. 2020
Vážení příznivci Alternativy středočeské D3,…
Nový Zpravodaj AD3 č. 22
3. 4. 2020
Přečtěte si poslední vydání našeho Zpravodaje
O nás bez nás?
31. 3. 2020
Již jednou se o nás v historii takto jednalo.…
Dopravní žurnál babky kořenářky č. 3
30. 3. 2020
Právě vyšel!
Výroční zpráva AD3 za rok 2019
29. 3. 2020
Alternativa středočeské D3 z.s. vydala svou…
Světový den vody
25. 3. 2020
Dvacátý druhý březen je Světový den vody. Slaví…
Zlepšuje skutečně Středočeský kraj dopravu?
18. 3. 2020
Středočeský kraj pro zlepšení dopravní situace v…
Co je to vlastně veřejný zájem?
22. 12. 2019
Je to kouzelné slůvko, něco jako abrakadabra,…
Nevědomost je největší nepřítel aneb reportáž z akce Informační stánek ŘSD v Jílovém u Prahy
30. 10. 2019
V pondělí 21. 10. 2019 se na náměstí v Jílovém u…
Středočeská D3 a její alternativy
1. 8. 2019
Výzva premiérovi ČR Andreji Babišovi
Středočeská dálnice v roce 2024? Nereálné!
21. 7. 2019
Zahájení stavby středočeské D3 v roce 2024 je…
Ministerstvo dopravy propaguje kontroverzní dálnici na úkor místních lidí
17. 7. 2019
Ministerstvo dopravy proti lidem v regionu. Na…
Jesenice nesouhlasí se středočeskou dálnicí D3. Není zdaleka sama.
26. 5. 2019
Dne 23. května proběhla v Jesenici u Prahy beseda…
Středočeská D3: výhledy a možnosti
25. 12. 2018
Argumentem pro západní variantu D3 je pomoc…
Odpovědi na otázku „PROČ“ předsedovi vlády Andreji Babišovi
22. 12. 2018
Vážený pane předsedo vlády, nebyli jsme přítomni…
Plánovaná dálnice má jít přes území plné munice
13. 12. 2018
Západní varianta dálnice D3, prosazovaná…
Pohádky pro dospělé z resortu dopravy
10. 12. 2018
Ministerstvo dopravy prosazuje předraženou…
Tisem se brání před staviteli D3
10. 12. 2018
Středočeský kraj zrušil stavební uzávěru na…
Obce se brání projektu D3 – příklad Šebáňovic
7. 12. 2018
Šebáňovice jsou malá vesnice, část městyse…
Malý český horor
1. 12. 2018
Občas mne situace donutí, abych si dal do pořádku…
Suché zákony proti mokré vodě aneb anabáze jedné stavební uzávěry
10. 11. 2018
Dnes a téměř denodenně čteme v tisku, vidíme na…
Projekt středočeské D3 ohrožuje rekreační zázemí Pražanů
28. 8. 2018
Jen málokdo nezná Posázaví, tradiční rekreační…
Válka o vodu v ČR začíná! Které ministerstvo bude na straně lidí?
18. 7. 2018
Žluté trávníky, vyprahlé zahrady, mrtvé lesy,…
Reakce na článek „Dálnice ano či ne“, otištěný v Jílovských novinách V/2018.
1. 6. 2018
V uvedeném článku se objevila zavádějící či…
Zanedbaná a nebezpečná silnice I/3, tzv. Benešovská
22. 2. 2018
Dne 21. února 2018 se na silnici I/3 u Bystřice…
Středočeská D3 jako politikum, lobby a arogance
10. 2. 2018
Jak se v Čechách plánují dálnice v době, kdy se v…
Prodloužení platnosti EIA k záměru středočeské dálnice D3 snadno a rychle
1. 7. 2017
Dne 2. června 2017 vydalo ministerstvo životního…
Lobbisté a spekulanti si brousí zuby na dálnici D3
24. 4. 2017
Spolek pro výstavbu D3 a R4 svolal na dnešek do…
Co se (NE)ví o plánované dálnici D3 u Maršovic
22. 3. 2017
Vzhledem k dosud převažujícím zprávám o…
Problémy s vodou se stavbou středočeské dálnice D3 nekončí, ale začínají!
1. 3. 2017
Stručná reakce na komentář České televize ze dne…
Jak (NE)má vypadat doopravdy dobrá doprava na jih od Prahy? I
21. 1. 2017
Západní varianta středočeské dálnice D3 má pro…
Císařovy nové šaty
22. 12. 2016
Ta Andersenova pohádka mě zaujala už v dětství a…
Splňte sliby v krajské dopravě, vyzývají spolky Starosty a nezávislé
25. 10. 2016
Spolky sdružené v iniciativě Alternativa…
Babišův týdeník manipuluje s krajskými volbami
23. 9. 2016
Týdeník 5plus2, jeden z titulů mediálního domu…
Starostové: špatnému projektu D3 se budeme aktivně bránit
9. 9. 2016
Na pozvání iniciativy Alternativa středočeské D3…
ANO, pane ministře...
25. 8. 2016
Život a zdraví tisíců lidí v obcích ležících na…
Dálnice D3 dopravní problémy středních Čech neřeší, shodli se občané v debatě
14. 6. 2016
Region jihu středních Čech potřebuje zlepšit…