ALTERNATIVA STŘEDOČESKÉ D3
Iniciativa za účelné a hospodárné řešení dopravy ve středních Čechách
loading

Aktuality

Projekt středočeské D3 ohrožuje rekreační zázemí Pražanů

28. 8. 2018 (Tisková zpráva)

Jen málokdo nezná Posázaví, tradiční rekreační zázemí Prahy. Je druhým domovem pro tisíce chatařů a chalupářů, využívají jej turisté, vodáci, cyklisté. Hluboké lesy, romantická údolí, kaňon řeky Sázavy, přírodní a kulturní památky, oblíbená trať tzv. Posázavského pacifiku s druhým nejvyšším kamenným železničním mostem ve střední Evropě… Ne náhodou se Posázaví stalo historickým centrem českého trampingu. Nyní je celý region a jeho rekreační potenciál ohrožen kontroverzní dálniční stavbou.

Podle projektu by dálnice vedla velmi členitým terénem, což si vynutí komplikované technické řešení (tunely, mosty), a v důsledku vysoké finanční náklady. Trasa prochází poddolovaným územím Jílovska. Trasa dálnice přitom byla prozkoumána velmi nekvalitně: revizí projektu bylo zjištěno, že průzkumné vrty byly provedeny mimo trasu dálnice a nedosahovaly ani ke stropu tunelu, pro nějž byly dělány. V oblasti chybějí objízdné komunikace a byly by tedy využívány stávající silnice vedoucí obcemi. Kdyby ke stavbě skutečně došlo (zatím není schválena v žádném správním řízení a je pouze zanesena v Zásadách územního rozvoje Středočeského kraje), velké škody by utrpělo celé široké okolí. Zatížení obcí by bylo kritické, a jak víme ze zkušenosti např. s D8, zodpovědnost za škody způsobené v souvislosti se stavbou Ministerstvo dopravy, resp. Ředitelství silnic a dálnic přiznává nerado.

Technické nedostatky ovšem nejsou jediný problém. Trasa dálnice je vedena nevhodně velmi cennou krajinou. Oficiální biologický posudek uvádí, že např. „úbočí Sázavy u ústí plánovaného tunelu a začátku mostu přes Sázavu nemá ve středních Čechách srovnatelnou hodnotu a je doslova nenahraditelným přírodním fenoménem. Jeho narušení by mohlo způsobit postupné zhroucení celého ekosystému.“ Odborníci se shodují, že jde o lokalitu národního významu. Dálniční přivaděč vedoucí od Benešova (tzv. Václavická spojka) by také bez náhrady přerušil dálkový migrační koridor velkých savců, mezi nimiž jsou i ikony naší ochrany přírody, rys či los.

Tuto daň by bylo trpké zaplatit i za dálnici funkční, smysluplnou a dobře připravenou, zde však stojíme před dálnicí, jejíž projekt je připraven nekvalitně a jejíž smysl je velmi diskutabilní. Místní dopravu totiž bohužel neřeší, přeplněným silnicím v posázavských obcích – a tedy i turistům – nepomůže. Nenabízí dostupnost Prahy, místo do hlavního města by dopravu dovedla jen na problematický okruh u Jesenice. Do regionu, zatím relativně čistého a klidného, by dálnice naopak zavlekla tranzitní kamionovou dopravu ze zahraničí. Místo službou místním obyvatelům by tak byla službou nadnárodním dopravním firmám a studie ze zahraničí dokazují, že nemovitosti v okolí dálnice ztrácejí zhruba 30 procent své hodnoty. Projekt dálnice je přitom protežován ve chvíli, kdy existuje vhodnější alternativa. Ta je ke krajině výrazně citlivější, je levnější a místní dopravní problémy může vyřešit. Jde zejména o zvýšení průjezdnosti a bezpečnosti na silnici I/3 (tzv. Benešovská) včetně vybudování obchvatů Benešova, Olbramovic a Miličína, mimoúrovňových křižovatek a navýšení počtu jízdních pruhů a dále pak jde o podporu moderní příměstské dopravy. To vše je možné udělat na rozdíl od dálnice relativně brzy a souběžně lze modernizovat cestní síť uvnitř regionu a pomoci dalším sídlům, které trpí tranzitní dopravou – Jílové, Netvořice, Neveklov, Kamenný Přívoz aj. Tvář Posázaví, která lákala generace Pražanů, by se tak stala dostupnou, aniž by ztratila svoji přitažlivost a hodnotu.

K dalšímu čtení:

https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/213562248420020-dalnice-v-haji/
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10782831463-nedej-se-plus/217562248410038-komuzmizi-voda/
https://www.mzp.cz/cz/adaptace_na_zmenu_klimatu

Vyfoť hada
7. 4. 2020
Vážení příznivci Alternativy středočeské D3,…
Nový Zpravodaj AD3 č. 22
3. 4. 2020
Přečtěte si poslední vydání našeho Zpravodaje
O nás bez nás?
31. 3. 2020
Již jednou se o nás v historii takto jednalo.…
Dopravní žurnál babky kořenářky č. 3
30. 3. 2020
Právě vyšel!
Výroční zpráva AD3 za rok 2019
29. 3. 2020
Alternativa středočeské D3 z.s. vydala svou…
Světový den vody
25. 3. 2020
Dvacátý druhý březen je Světový den vody. Slaví…
Zlepšuje skutečně Středočeský kraj dopravu?
18. 3. 2020
Středočeský kraj pro zlepšení dopravní situace v…
Co je to vlastně veřejný zájem?
22. 12. 2019
Je to kouzelné slůvko, něco jako abrakadabra,…
Nevědomost je největší nepřítel aneb reportáž z akce Informační stánek ŘSD v Jílovém u Prahy
30. 10. 2019
V pondělí 21. 10. 2019 se na náměstí v Jílovém u…
Středočeská D3 a její alternativy
1. 8. 2019
Výzva premiérovi ČR Andreji Babišovi
Středočeská dálnice v roce 2024? Nereálné!
21. 7. 2019
Zahájení stavby středočeské D3 v roce 2024 je…
Ministerstvo dopravy propaguje kontroverzní dálnici na úkor místních lidí
17. 7. 2019
Ministerstvo dopravy proti lidem v regionu. Na…
Jesenice nesouhlasí se středočeskou dálnicí D3. Není zdaleka sama.
26. 5. 2019
Dne 23. května proběhla v Jesenici u Prahy beseda…
Středočeská D3: výhledy a možnosti
25. 12. 2018
Argumentem pro západní variantu D3 je pomoc…
Odpovědi na otázku „PROČ“ předsedovi vlády Andreji Babišovi
22. 12. 2018
Vážený pane předsedo vlády, nebyli jsme přítomni…
Plánovaná dálnice má jít přes území plné munice
13. 12. 2018
Západní varianta dálnice D3, prosazovaná…
Pohádky pro dospělé z resortu dopravy
10. 12. 2018
Ministerstvo dopravy prosazuje předraženou…
Tisem se brání před staviteli D3
10. 12. 2018
Středočeský kraj zrušil stavební uzávěru na…
Obce se brání projektu D3 – příklad Šebáňovic
7. 12. 2018
Šebáňovice jsou malá vesnice, část městyse…
Malý český horor
1. 12. 2018
Občas mne situace donutí, abych si dal do pořádku…
Suché zákony proti mokré vodě aneb anabáze jedné stavební uzávěry
10. 11. 2018
Dnes a téměř denodenně čteme v tisku, vidíme na…
Projekt středočeské D3 ohrožuje rekreační zázemí Pražanů
28. 8. 2018
Jen málokdo nezná Posázaví, tradiční rekreační…
Válka o vodu v ČR začíná! Které ministerstvo bude na straně lidí?
18. 7. 2018
Žluté trávníky, vyprahlé zahrady, mrtvé lesy,…
Reakce na článek „Dálnice ano či ne“, otištěný v Jílovských novinách V/2018.
1. 6. 2018
V uvedeném článku se objevila zavádějící či…
Zanedbaná a nebezpečná silnice I/3, tzv. Benešovská
22. 2. 2018
Dne 21. února 2018 se na silnici I/3 u Bystřice…
Středočeská D3 jako politikum, lobby a arogance
10. 2. 2018
Jak se v Čechách plánují dálnice v době, kdy se v…
Prodloužení platnosti EIA k záměru středočeské dálnice D3 snadno a rychle
1. 7. 2017
Dne 2. června 2017 vydalo ministerstvo životního…
Lobbisté a spekulanti si brousí zuby na dálnici D3
24. 4. 2017
Spolek pro výstavbu D3 a R4 svolal na dnešek do…
Co se (NE)ví o plánované dálnici D3 u Maršovic
22. 3. 2017
Vzhledem k dosud převažujícím zprávám o…
Problémy s vodou se stavbou středočeské dálnice D3 nekončí, ale začínají!
1. 3. 2017
Stručná reakce na komentář České televize ze dne…
Jak (NE)má vypadat doopravdy dobrá doprava na jih od Prahy? I
21. 1. 2017
Západní varianta středočeské dálnice D3 má pro…
Císařovy nové šaty
22. 12. 2016
Ta Andersenova pohádka mě zaujala už v dětství a…
Splňte sliby v krajské dopravě, vyzývají spolky Starosty a nezávislé
25. 10. 2016
Spolky sdružené v iniciativě Alternativa…
Babišův týdeník manipuluje s krajskými volbami
23. 9. 2016
Týdeník 5plus2, jeden z titulů mediálního domu…
Starostové: špatnému projektu D3 se budeme aktivně bránit
9. 9. 2016
Na pozvání iniciativy Alternativa středočeské D3…
ANO, pane ministře...
25. 8. 2016
Život a zdraví tisíců lidí v obcích ležících na…
Dálnice D3 dopravní problémy středních Čech neřeší, shodli se občané v debatě
14. 6. 2016
Region jihu středních Čech potřebuje zlepšit…