Aktuality

Nová cena středočeské dálnice D3
25. 7. 2025 (Tisková zpráva)
Ministr Kupka (ODS) žádá Vládu o další miliardy na problematickou dálnici a její doprovodné stavby. Cena středočeské dálnice D3 byla při tom v tichosti zdvojnásobena a dále roste. Aktuální důkaz o její dopravní a ekonomické efektivitě chybí.
Spolek Alternativa středočeské D3 podal v rámci meziresortního řízení námitky proti návrhu ministra dopravy na financování dalších staveb souvisejících s problematickým záměrem středočeské dálnice D3. Ministr dopravy v návrhu přichází s novou informací, že odhadované náklady na stavbu středočeské D3 činí již 71,5 miliardy korun bez DPH. Spolek viní resort dopravy ze setrvalého klamání veřejnosti a snahy získat miliardy korun z veřejných peněz na projekt, jehož aktuální ekonomická a dopravní efektivita není doložena nezávislou studií.
Spolek Alternativa středočeské D3 upozorňuje, že toto číslo není překvapením, a že ŘSD v minulosti záměrně prezentovalo výrazně nižší “marketingovou” cenu dálnice a klamalo tak veřejnost i politickou reprezentaci. Navíc není jasné, zda je nová cena úplná a konečná.
Technicko-ekonomická studie z roku 2015 (dále TES 2015), o kterou ministerstvo opírá potřebnost dálnice, přitom počítala s cenou 48 mld. Kč. TES 2015 se však opírá o ještě starší data, např. ze sčítání dopravy z roku 2010 (mezitím proběhla další sčítání s odstupem 5 let) nebo o zastaralé cenové normativy (nejpozději z roku 2015). Současný nárůst o téměř 50 % tak posouvá projekt daleko za hranici ekonomické efektivity, kterou vytyčila samotná studie TES 2015.
“TES 2015 není žádné nezávislé posouzení ekonomické efektivity, ale účelově připravený dokument, který měl v roce 2015 ekonomicky neefektivní středočeskou D3 legalizovat. Ovšem dnes už sám o sobě ekonomickou efektivitu SD3 popírá, uvážíme-li aktuální pořizovací cenu, která neustále narůstá”. Uvádí spolek.
“Ministerstvo dopravy dosud nepředložilo aktuální důkaz o jednoznačné ekonomické a dopravní výhodnosti tohoto mimořádně drahého projektu. Nadále prosazuje záměr z 80. let 20. století navzdory změněnému dopravnímu, ekonomickému a environmentálnímu kontextu a slibuje nesplnitelné. Dálnice při tom nevede do Prahy, ale do nekonečné dopravní zácpy u Jesenice na D0, kde by v případě realizace ještě více zkomplikovala situaci v okolí jižní části metropole.” Komentuje situaci předseda spolku Roman Andres.
ŘSD selhává i v jiných projektech, které jsou pro dopravu v regionu bezesporu zásadní; například modernizace silnice I/3 u Benešova měla být podle vlastních zpráv ŘSD v provozu již v roce 2021. Zmíněné opatření při tom společně s připravovaným severo východním obchvatem Benešova mohlo už dávno zlepšit průjezdnost a bezpečnost na této páteřní silnici regionu.
POZNÁMKY PRO EDITORY:
Alternativa středočeské D3 z.s. podporuje 11 obcí Posázaví, Benešovska a Voticka, které nesouhlasí s realizací kontroverzního projektu středočeské dálnice D3. Namísto něj prosazuje řešení A 0+. Svou činností pokrývá organizace celých 60 km dlouhé území v koridoru středočeské D3 s spolupracuje při tom kromě svých petentů i s dalšími obcemi, experty a soudními znalci.
- Připomínky k materiálu Ministerstva dopravy „Zajištění financování staveb souvisejících s realizací dálnice D3 ve Středočeském kraji ze SFDI – I. Aktualizace“ (č. j. MD-32647/2025-910/9)
- Vyjádření Ministerstva dopravy v pořadu Nedej se České televize k ceně dálnice v čase 13.25-15.39
- Technicko ekonomická studie 2015
- Hlavní fáze schvalovacího procesu přehledně: https://www.alternativad3.cz/schvalovaci-proces/1/144
Kontakt pro média:
Roman Andres, předseda spolku, e-mail: info@alternativad3.cz, telefon: 732906107

Aktuality
22. 7. 2025
10. 7. 2025
16. 5. 2025
18. 3. 2025
3. 3. 2025
27. 2. 2025
27. 2. 2025
27. 2. 2025
4. 12. 2024
28. 11. 2024
8. 10. 2024
7. 10. 2024
23. 9. 2024
17. 9. 2024
11. 9. 2024
6. 9. 2024
5. 9. 2024
27. 8. 2024
23. 8. 2024
13. 7. 2024
21. 6. 2024
11. 6. 2024
6. 5. 2024
10. 4. 2024
27. 3. 2024
22. 3. 2024
17. 3. 2024
24. 10. 2023
17. 10. 2023
16. 10. 2023
12. 10. 2023
5. 10. 2023
22. 9. 2023
24. 7. 2023
21. 7. 2023
6. 6. 2023
6. 6. 2023
5. 6. 2023
22. 5. 2023
30. 4. 2023
13. 2. 2023
13. 2. 2023
11. 2. 2023
7. 2. 2023
27. 1. 2023
19. 1. 2023
18. 1. 2023
13. 1. 2023
9. 1. 2023
19. 12. 2022
11. 12. 2022
25. 10. 2022
6. 10. 2022
27. 9. 2022
9. 6. 2022
20. 5. 2022
13. 4. 2022
5. 4. 2022
20. 3. 2022
1. 3. 2022
16. 2. 2022
25. 1. 2022
21. 1. 2022
12. 1. 2022
7. 1. 2022
29. 11. 2021
7. 9. 2021
13. 8. 2021
12. 8. 2021
10. 6. 2021
2. 6. 2021
31. 5. 2021
21. 5. 2021
19. 5. 2021
15. 5. 2021
23. 4. 2021
18. 4. 2021
16. 4. 2021
10. 4. 2021
11. 3. 2021
22. 12. 2020
21. 12. 2020
21. 12. 2020
5. 11. 2020
30. 9. 2020
18. 9. 2020
18. 9. 2020
14. 9. 2020
7. 9. 2020
2. 9. 2020
2. 9. 2020
1. 9. 2020
29. 8. 2020
24. 8. 2020
20. 8. 2020
8. 7. 2020
30. 6. 2020
24. 6. 2020
19. 6. 2020
15. 6. 2020
18. 3. 2020
22. 11. 2019
30. 10. 2019
21. 7. 2019
17. 7. 2019
26. 5. 2019
22. 12. 2018
13. 12. 2018
7. 12. 2018
10. 11. 2018
28. 8. 2018
18. 7. 2018
1. 6. 2018
22. 2. 2018
10. 2. 2018
1. 7. 2017
24. 4. 2017
1. 3. 2017
21. 1. 2017
25. 10. 2016
23. 9. 2016
9. 9. 2016
1. 9. 2016
14. 6. 2016